Jak biegać, żeby schudnąć?

Jak biegać, żeby schudnąć?

Dodano: 1
Biegacz, obuwie sportowe.
Biegacz, obuwie sportowe. / Źródło: Fotolia / Autor: blas
Bieganie to jedna z najchętniej wybieranych aktywności. Biegać można wszędzie - w mieście, na terenach podmiejskich oraz na wsi, więc nie ogranicza nas tutaj dostęp do infrastruktury sportowej oraz czas, bo przecież można dobrać porę biegania do swoich indywidualnych potrzeb. Jak biegać, żeby szybko spalić zbędny tłuszcz?

Treningi biegowe wymagają pewnego przygotowania. Niestety nie da wstać z kanapy i zacząć biegać, zwłaszcza gdy mamy nadwagę. Takie podejście skutkuje ryzykiem kontuzji oraz bolesnymi zakwasami. Aby schudnąć dzięki bieganiu, trzeba przede wszystkim dowiedzieć się, w jaki sposób biegać i jak przygotować swój organizm na zwiększoną aktywność fizyczną.

Jak przygotować się do odchudzania?

Wiosna to idealny czas na rozpoczęcie przygody z bieganiem. Sport ten z roku na rok zyskuje coraz więcej zwolenników przede wszystkim dzięki temu, że doskonale wpływa na funkcjonowanie całego organizmu i gwarantuje efektywne spalanie tłuszczu.

Bieganie w czasie stosowania diety pozwala osiągnąć całkiem dobre efekty w redukcji zbędnego tłuszczu. Co więcej, usprawnia funkcjonowanie układu krążenia i układu oddechowego, a także ma pozytywny wpływ na modelowanie sylwetki. Warto jednak pamiętać, że bieganie obciąża stawy, dlatego w przypadku osób z nadwagą powinno być poprzedzone budowaniem formy i stopniowym przestawianiem się na aktywny tryb życia.

Czytaj także:
Chcesz schudnąć bez wysiłku? Zacznij dietetycznie gotować

Bieganie na odchudzanie

Na początek najlepiej zacząć od systematycznych ćwiczeń gimnastycznych, które usprawnią działanie zastanych stawów. Kiedy gimnastyka przestanie sprawiać problemy, można rozpocząć przygotowania do biegania. Niestety nie obejdzie się bez pewnych wydatków – absolutnym minimum jest zakup dobrych butów biegowych.

Jakie buty do biegania wybrać?

Przede wszystkim dopasowane do tego typu aktywności. To najważniejsze, bo trzeba zadbać o właściwą amortyzację i ochronę stawów. Bieganie w trampkach lub zwykłych butach sportowych to bardzo zły pomysł i potencjalne ryzyko kontuzji oraz utraty motywacji – obolałe stopy na pewno nie będą zachęcały do aktywności.

Czytaj także:
Czy czerwona herbata pomaga schudnąć?

3 zasady biegania w celu redukcji zbędnych kilogramów

1. Rozgrzewka

Trening odchudzający zawsze trzeba rozpocząć od rozgrzewki i zakończyć rozciąganiem mięśni. Ma to ogromne znaczenie nie tylko dla efektów treningowych, ale także dla zdrowia mięśni i stawów. Na początek poleca się nie bieg, a marszobieg, który doskonale sprawdza się w czasie budowania kondycji. Dzięki stopniowemu przyzwyczajaniu organizmu do aktywności możliwe jest przyśpieszenie metabolizmu, co zaprocentuje efektami w spalaniu tkanki tłuszczowej w czasie właściwych treningów.

2. Odpowiednie tempo biegu

Po rozgrzewce warto stopniowo zwiększać tempo biegu. W początkowej fazie treningów nie powinno być ono zbyt szybkie – na sprint jeszcze przyjdzie czas. Trenerzy zalecają wolne bieganie, które najlepiej spala tkankę tłuszczową. Po kilku tygodniach stopniowego przyzwyczajania się do wysiłku można zacząć biegać naprzemiennie zmieniając tempo. Ważne, aby na godzinę przed forsującym i długim treningiem nie zapomnieć o odpowiednim posiłku – w czasie biegania niezbędna jest energia.

3. Odpowiedni czas aktywności

Bieganie w celu odchudzania musi trwać. Najlepiej, aby trening nie był krótszy niż 30 minut i odbywał się minimum 3-4 razy w tygodniu. Krótszy trening nie będzie efektywny, bo dopiero po 20 minutach biegu uaktywniane są mechanizmy spalania tkanki tłuszczowej.

Podsumowując, bieganie jest doskonałym sposobem na spalanie tkanki tłuszczowej. Aktywność ta zaliczana jest do ćwiczeń aerobowych, które w szczególności polecane są dla osób odchudzających się i ukierunkowanych na poprawę wyglądu sylwetki. Dzięki temu, że bieganie aktywuje wszystkie partie mięśni, należy pamiętać o właściwej postawie i dopasowaniu czasu oraz intensywności treningu do faktycznej formy fizycznej. Przecenianie własnych możliwości to jeden z najczęstszych błędów treningowych, który w dużej mierze zniechęca do aktywności i negatywnie wpływa na motywację do działania.

Dobrym sposobem na przygotowanie się do właściwych treningów jest korzystanie z bieżni elektronicznej. Dzięki niej możemy sprawdzić, w jaki sposób reaguje nasze ciało w czasie aktywności oraz określić najlepsze tempo biegu, które pozwoli utrzymać tętno na poziomie 60-70% tętna maksymalnego.

Czytaj także

 1