Jak przyspieszyć metabolizm?

Jak przyspieszyć metabolizm?

Dodano: 
Co przesądza o szybkości przemiany materii? Znaczenie ma wiek, tryb życia oraz to, co jemy. Na metabolizm możemy wpływać.

Jak to zrobić? Sposoby na to są proste. Najprostszym jest dieta bogata w duże ilości owoców, warzyw i produktów pełnoziarnistych. Najlepiej spożywać je do każdego posiłku. Wysoka zawartość błonnika powoduje, że musimy zużyć więcej energii na ich strawienie. Dzięki temu można spalać nawet o 10 proc. kalorii więcej. Wybieraj produkty w ich pełnowartościowej, naturalnej formie, by odnieść jeszcze więcej pobudzających metabolizm korzyści. Ćwicz! Ruch sprzyja przemianie materii. Jeśli to jest możliwe, przed każdym posiłkiem zrób minimum 20 pompek lub pełnych, dokładnych przysiadów. Krótkie, intensywne ćwiczenia znacznie zwiększają spalanie kalorii. Ważne jest również robienie regularnych przerw w pracy. Jeśli pracujesz przy biurku, wstań i wyjdź na szybki spacer albo zrób kilka pozycji z jogi.


Odwodnienie spowalnia metabolizm, dlatego pamiętaj o ciągłym popijaniu wody, zwłaszcza kiedy ćwiczysz. Pij zieloną herbatę, która w dodatku zawiera antyoksydanty. Jeszcze jedna rzecz, której co prawda nie możemy mieć na co dzień, za to jest zupełnie za darmo, a która ma wpływ na nasz metabolizm, nie mówiąc już o samopoczuciu. To światło słoneczne. Osoby, które codziennie rano wystawiają twarz chociaż na chwilę w stronę słońca, mają niższy wskaźnik BMI – body mass index. Naukowcy twierdzą, że poranna dawka słońca reguluje nasz zegar biologiczny, co powoduje lepszy sen, a ten z kolei wpływa pozytywnie na nasz metabolizm i utratę kilogramów.

Anna Jelonek, dietetyk, TwoJA Klinika

Przemiany biochemiczne i towarzyszące im przemiany energii, które zachodzą w organizmie, nazywamy przemianą materii, czyli metabolizmem. Wpływa nań wiele czynników środowiskowych: styl życia, aktywność fizyczna, czynniki genetyczne, ale przede wszystkim dieta, która zależy od nas samych. Nawet niewielkie zmiany w niej mogą przyspieszyć metabolizm o 20 proc. Całe życie pracujemy na to, jak się czujemy i jak wyglądamy.

Dawid Budzich, kucharz, współprowadzący program telewizyjny „Na zdrowie”

Proponuję różnego rodzaju koktajle. Ich bazą może być np.: świeżo wyciśnięty sok, zmiksowane owoce, kefir lub maślanka, a dla zdrowia i nadania koktajlom odpowiedniej konsystencji – np. ugotowana kasza jaglana. Koktajle nie muszą się składać z samych owoców! Proponuję poszaleć z warzywami. Świetną propozycją może być takie połączenie: ananas-jabłko-seler naciowy-natka pietruszki. Wskazane jest też częste spożywanie grejpfruta.

Okładka tygodnika WPROST: 5/2016
Więcej możesz przeczytać w 5/2016 wydaniu tygodnika „Wprost”
Zamów w prenumeracie lub w wersji elektronicznej:

Czytaj także

 0