Masz predyspozycje do otyłości? Te proste ćwiczenia zmniejszą twoją masę ciała

Masz predyspozycje do otyłości? Te proste ćwiczenia zmniejszą twoją masę ciała

Dodano: 
Trenerka fitness (zdj. ilustracyjne)
Trenerka fitness (zdj. ilustracyjne) / Źródło: Fotolia / Artem Furman
Wiemy, że na wagę wpływa wiele czynników, w tym – te związane ze stylem życia i genetyką. Jednak naukowcy zidentyfikowali szereg konkretnych ćwiczeń, które wydają się zapewniać najlepszą szansę na utrzymanie niskiej wagi... nawet jeśli geny mówią „nie”.

Na podstawie analizy 18424 dorosłych Chińczyków na Tajwanie w wieku 30-70 lat wykazano, że najlepszymi sposobami zmniejszenia wskaźnika masy ciała (BMI) u osób predysponowanych do otyłości są m.in. regularny jogging, wspinaczka górska, spacery, energiczne chodzenie i taniec.

Czytaj też:
Ćwiczenia, które możesz wykonywać nawet w biurze

Co warto ćwiczyć, a czego nie?

Co ciekawe, nie wykazano, że wiele popularnych rodzajów ćwiczeń przynosi wiele korzyści tym, którzy ze względu na wynik ryzyka genetycznego mają większe prawdopodobieństwo otyłości. Ćwiczenia, w tym jazda na rowerze, rozciąganie czy pływanie nie wydają się być w stanie przeciwdziałać problemom genetycznym (choć są korzystne na wiele innych sposobów).

Oprócz BMI zespół przeanalizował także cztery inne miary otyłości, aby uzyskać pełniejszy obraz: procent tkanki tłuszczowej, obwód talii, obwód bioder i stosunek talii do bioder. Regularne bieganie (30 minut, trzy razy w tygodniu) okazało się najskuteczniejszym sposobem przeciwdziałania genom otyłości we wszystkich z nich.

Naukowcy sugerują również, na podstawie informacji z tajwańskiej bazy danych BioBank, że mniej skuteczne formy ćwiczeń zazwyczaj nie zużywają tyle energii, dlatego nie działają tak dobrze. Naukowcy zauważyli, że zwłaszcza zajęcia w zimnej wodzie, takie jak pływanie, mogą wywoływać głód i powodować, że jemy więcej.

Badanie zakończyło się sukcesem w jednym z głównych celów, którym było wykazanie, że genetyczne predyspozycje do otyłości nie oznaczają, że ​​otyłość jest nieunikniona – odpowiedni rodzaj regularnych ćwiczeń może jej przeciwdziałać.

Warto zauważyć, że nie każdy rodzaj ćwiczeń był wystarczająco popularny wśród populacji poddanej badaniu, aby można je było uwzględnić: zajęcia takie jak trening siłowy, tenis stołowy, badminton lub koszykówka również mogą, ale nie muszą być pomocne. Ale przy gwałtownym wzroście poziomów otyłości na całym świecie (a 13 procent globalnej populacji uważa się teraz za otyłą) jasne jest, że należy podjąć środki, aby odwrócić to zjawisko.

Otyłość wpływa na nasze zdrowie, ponieważ zwiększa ryzyko chorób sercowo-naczyniowych, niektórych nowotworów i innych problemów. Być może oddziałuje także na nasze mózgi.

Badania takie jak to mogą być wskazówką do zachowania dobrej wagi nawet przy genetycznych predyspozycjach. W niektórych przypadkach wystarczy kilka minut wysiłku dziennie.

Czytaj też:
Nie chce ci się ćwiczyć? Dzięki tym czynnościom schudniesz bez większego wysiłku

Źródło: sciencealert.com
 0

Czytaj także