Czy powinniśmy jeść więcej białka?

Czy powinniśmy jeść więcej białka?

Dodano: 
Ziarna soi
Ziarna soi / Źródło: Fotolia / Autor: Tharakorn
Wzrost spożycia białka – często powyżej zalecanego dziennego spożycia – jest podstawą wielu diet, ale czy spożywanie większej ilości białka ma sens w przypadku wszystkich? Nowe badanie naukowców z West Lafayette wykazało, że zapewnia to korzyści tylko w pewnych okolicznościach.

Najważniejsze jest to, że jeśli nie chudniesz głównie z powodu treningu siłowego, nie ma wyraźnej korzyści z konsumpcji większej ilości białka niż minimalne dzienne wymagania. „Wszędzie są zachęty, reklamy i marketing, które skłaniają, aby wszyscy przechodzili na diety wysokobiałkowe, a te badania potwierdzają, że tak, pod pewnymi warunkami, w tym treningiem siłowym i utratą masy ciała, zwiększenie ilości białka może być pomocne” – wyjaśnia główny autor, Joshua Hudson.

Czytaj też:
Kawa z olejem kokosowym – czy warto ją pić?

Ile białka jeść?

Zgodnie z referencyjnymi wartościami spożycia pożądana dzienna ilość białka wynosi 0,8 g na kilogram masy ciała. Na tej podstawie 56 g dziennie jest odpowiednie dla przeciętnego, ogólnie zdrowego mężczyzny prowadzącego siedzący tryb życia, podczas gdy podobna kobieta powinna celować w 46 g. Należy zauważyć, że zalecenia te nie dotyczą osób z cukrzycą typu 2.

Istnieje szereg źródeł żywności, z których można uzyskać białko, w tym owoce morza, mięso, drób, jaja, orzechy, nasiona i produkty sojowe.

Metodologia badania

Naukowcy zaczęli od przeszukania ponad 1500 artykułów na temat żywienia, które znaleźli w bazach danych o żywieniu. Na ich podstawie zidentyfikowano 18 artykułów do bliższego zbadania. Autorzy wybrali te artykuły ze względu na włączenie zdrowych dorosłych i skupienie się na niektórych tematach, w tym spożyciu białka, aktywności fizycznej i odchudzaniu. Łącznie badania objęły 22 interwencje z udziałem 981 osób. Źródła białka spożywanego przez uczestników obejmowały chude i minimalnie przetworzone mięso, nabiał, jaja, orzechy, nasiona i rośliny strączkowe.

Dane ujawniły, że w codziennym życiu – kiedy ludzie nie przybierają ani nie tracą na wadze – jedzenie więcej niż zalecana ilość białka nie wpływa na skład ciała. W badaniu nie odnotowano żadnych szkodliwych konsekwencji, po prostu nie ma żadnego efektu, czy to negatywnego, czy pozytywnego. Wyższe spożycie białka zwiększa tylko beztłuszczową masę u osób świadomie odchudzających się lub trenujących.

Jednak zbyt mało białka stanowi problem. Współautor badania wyjaśnia: „To badanie jest klinicznie ważniejsze dla kobiet, a zwłaszcza starszych kobiet, o których wiadomo, że zazwyczaj spożywają mniejsze ilości białka i powinny utrzymywać dla zdrowia treningi siłowe”.

Czytaj też:
Utrata tłuszczu z brzucha – konieczne są dwie zmiany stylu życia

Źródło: medicalnewstoday.com
 0

Czytaj także