Witamina D w sprayu tak samo skuteczna, jak w tabletkach?

Witamina D w sprayu tak samo skuteczna, jak w tabletkach?

Dodano: 1
Witamina, witamina D
Witamina, witamina D / Źródło: Fotolia / ExQuisine
W przypadku osób, które nie mogą lub nie chcą przyjmować kapsułek doustnych, taki sam wzrost poziomu witaminy D we krwi można osiągnąć za pomocą sprayu aplikowanego pod język, jak sugerują wyniki małego, kontrolowanego randomizowanego badania z Wielkiej Brytanii.

Dietetyk dr Claire E. Williams z Uniwersytetu Sheffield z zespołem naukowców zbadała zdolność codziennego podjęzykowego sprayu do zwiększenia stężenia witaminy D w surowicy u 75 zdrowych ochotników. Wykazali, że nie tylko znacząco zwiększył on poziomy witaminy w porównaniu z placebo, ale efekt nie odbiegał od tego osiągniętego z pomocą kapsułki.

Czytaj także:
Suplementacja witaminy D. Rekomendacje ekspertów

Spray tak skuteczny jak tabletka

„Badania te są okazją do podkreślenia znaczenia tej niezbędnej witaminy dla wspierania ogólnego stanu zdrowia i zapewnienia cennego alternatywnego źródła dla osób, które mogą mieć trudności z przyjmowaniem tabletek lub które z nich zrezygnowały” – powiedział dr Bernard M. Corfe z Uniwersytetu Sheffield. „Często ludzie zapominają lub nie chcą codziennie przyjmować suplementów, szczególnie ci, którzy biorą wiele leków” – zauważył.

Ponadto „dzieci i osoby, które mają problemy z przełykaniem z powodu stanu zdrowia (...) mogą również mieć trudności z przyjmowaniem tabletek, więc odkrycie, że spray jest tak samo skuteczny w podnoszeniu poziomu witaminy D stanowi prawdziwą alternatywę dla tych, których poziomy witaminy D są niskie”.

Najlepsza wciąż ekspozycja na słońce

Dr n. med. Robyn Lucas z Australian National University zauważył, że ponieważ istnieją dowody na korzyści wynikające z ekspozycji na słońce poza dostarczaniem witaminy D, najlepszym sposobem na uzyskanie wystarczającego poziomu witaminy D jest nawet skromna ekspozycja na słońce. Rzeczywiście, wcześniejsze badania wykazały, że dla osób o białej skórze 9 minut dziennie w okresie letnim wystarcza, aby poziom witaminy D utrzymywał się powyżej 25 nmol/l przez cały rok.

Jednak ten nowy podjęzykowy spray wydaje się być dobrą nową opcją dla osób, które z jakiegoś powodu nie mogą lub wolą nie być narażone na słońce lub które chcą podnieść poziom witaminy w zimie.

Czytaj także:
Witamina D i wypadanie włosów. Jaki jest związek?

Kapsułki i witamina D w sprayu pomocne w równym stopniu

Autorzy zauważają, że niedobór witamin jest problemem ogólnoświatowym i że brak witaminy D ma duży wpływ na zaburzenia żołądkowo-jelitowe, immunologiczne i psychiczne. Podkreślają też, że istnieje niewiele danych dotyczących wpływu aerozoli podjęzykowych i wynikającego z tego poziomu stężenia w surowicy.

W związku z tym przeprowadzili 6-tygodniowe badania, w których 75 zdrowych osób podzielono na grupy i podano następujące środki: kapsułki aktywne i aerozol placebo, aktywny spray i kapsułki placebo lub podwójne placebo. Zarówno aktywne kapsułki, jak i spray zawierały dawkę 3000 jm (75 μg) witaminy D3. Uczestnikom polecono codzienne stosowanie tej dawki przez 6 tygodni.

Badanie wymagało, aby uczestnicy nie wyjeżdżali na wakacje ani nie byli niedawno na wakacjach. Wymagano również, aby uczestnicy nie mieli historii chorób przewodu pokarmowego lub cukrzycy ani wskaźnika masy ciała BMI powyżej 30.

Analiza próbek krwi po zakończeniu badania wykazała, że ​​zarówno grupa, która otrzymała kapsułki, jak i grupa, która stosowała spray, wykazały znaczny wzrost poziomu witaminy D w surowicy. Na koniec badania poziomy średnio wynosiły odpowiednio 91,35 nmol/l i 95,78 nmol/l, w porównaniu z 55,62 nmol/l dla osób otrzymujących placebo.

Średnie tempo zmiany poziomu witaminy D w surowicy wynosiło 2 nmol/dzień. Zakresy były podobne dla grupy, która otrzymała kapsułki (0,69-3,93 nmol/l) i dla grupy, która otrzymała spray (0,64-3,34 nmol/l). 60 proc. uczestników preferowało spray, 24 proc. kapsułki, 16 proc. nie wykazało preferencji.

Naukowcy byli „mile zaskoczeni”, widząc efekt plateau zarówno w postaci kapsułek, jak i preparatów w aerozolu, ponieważ istnieją obawy dotyczące potencjalnego działania toksycznego przy wysokim poziomie witaminy D.

Czytaj także:
Czy można zwiększyć poziom witaminy D bez suplementów?

Źródło: emedicinehealth.com

Czytaj także

 1
  • Bez znaczenia w jakiej formie spożywamy witaminę D, warto jest ją suplementować w miesiącach jesiennych i zimowych bo w tych właśnie miesiącach bardzo czesto odczuwamy jej niedobór. Nasze ciało nie jest wystawione na słóńce tak wiec nie może jej wyprodukować. Poza tym jako jedynej w zasadzie witaminy nie da się dostarczyć z naturalnym pożywieniem. Warto jest witaminę D spożywać razem z jedzeniem bo wchłania się w obecności tłuszczów.
    W poszukiwaniu suplementu polecam zajrzeć sobie tutaj https://evita.sklep.pl/pl/c/Witamina-D3/2222885 W sklepie jest wiele dobrych suplementów witaminowych.
    Dodaj odpowiedź 0 0
      Odpowiedzi: 0