Do tej pory pacjenci mieli możliwość skonsultowania się z doradcą NFZ między innymi poprzez infolinię. Ten sposób nie był jednak niezawodny. Zdarzało się, że osoby potrzebujące konsultacji, musiały czekać w kolejce, ponieważ przed nimi było kilka innych połączeń. Teraz jednak, dzięki nowej usłudze, kontakt z pracownikiem NFZ jest prostszy, ale też dużo bardziej komfortowy. Podczas takiego spotkania doradca nie weryfikuje tożsamości danej osoby, jedynie odpowiada na nurtujące ją pytania.
Na czym polega usługa e-doradca wprowadzona przez NFZ?
Jest to bezpłatna usługa oferowana przez Narodowy Fundusz Zdrowia, która umożliwia konsultację z pracownikiem oddziału NFZ. Odbywa się ona w formie wideospotkania, za pośrednictwem ogólnodostępnej aplikacji Microsoft Teams. Czas takiego spotkania wynosi 20 minut. W sytuacji, gdy się ono przedłuża – pracownik NFZ może je zakończyć, ze względu na kolejne zaplanowane spotkania. Czas ten wydaje się być jednak wystarczający na to, by uzyskać odpowiedzi na najważniejsze pytania.
Z takim e-doradcą można porozmawiać na ogólne tematy związane z działaniami prowadzony przez Narodowy Fundusz Zdrowia. Należy też pamiętać, że pracownik nie rozwiąże konkretnego problemu – na przykład statusu ubezpieczenia. Będziecie mogli jednak dowiedzieć się między innymi o przysługujących wam prawach lub formalnościach, których należy dopełnić, ubiegając się o jakieś świadczenie. Taki doradca będzie posiada odpowiednią wiedzę, a co za tym idzie – pomoże pacjentom, zainteresowanymi następującymi zagadnieniami:
- ubezpieczenie zdrowotne,
- prawo do świadczeń zdrowotnych,
- leczenie uzdrowiskowe,
- prawa pacjenta, skargi,
- zasady udzielenia świadczeń i uprawnienia szczególne (krwiodawcy, kombatanci),
- ubezpieczenie dobrowolne, wysokość składki,
- refundacja i realizacja zleceń na wyroby medyczne,
- zwrot kosztów leczenia,
- placówki medyczne i dostępne terminy leczenia,
- transport pacjenta,
- profil zaufany,
- zasady wypełniania wniosków,
- profilaktyka i promocja zdrowia, portal diety.nfz.gov.pl,
- zasady wypełniania i składania wniosków o EKUZ oraz certyfikatu zastępującego EKUZ,
- zasady leczenia na terytorium UE/EFTA,
- leczenie planowane.
Jak i kiedy można skontaktować się z e-doradcą NFZ?
Osoba potrzebująca porady konsultanta NFZ może skorzystać z jego pomocy poprzez takie spotkanie online we wszystkie dni robocze od godziny 8:00 do 16:00. Dużym ułatwieniem jest fakt, że na takie spotkanie obowiązuje rezerwacja wizyty – to z kolei oznacza, że ominie was niepotrzebne czekanie i tracenie czasu, co może zdarzać się podczas próby połączenia z infolinią.
Żeby skontaktować się z doradcą, należy kliknąć najpierw w link e-doradca.nfz, a następnie wybrać swoje województwo oraz termin i godzinę spotkania, a także zaznaczyć, co będzie tematem rozmowy. Obowiązkowe jest także podanie swojego maila i zaznaczenie odpowiednich zgód (dotyczących przetwarzania danych osobowych oraz wizerunku w postaci głosu i obrazu).
Każdy, kto zarezerwuje sobie takie spotkanie – otrzymuje potwierdzenie na swój adres e-mail oraz link do spotkania, które będzie miało się odbyć. W przypadku zrobienia rezerwacji po godzinie 16:00 – link do spotkania przesłany jest kolejnego dnia roboczego. W wyznaczonym terminie wystarczy kliknąć w link, żeby połączyć się z konsultantem NFZ. Przed spotkaniem należy przygotować urządzenie elektroniczne (laptop, smartfon, tablet, telefon) z dostępem do internetu.
Czytaj też:
Niespodzianki profilaktyczne od NFZ. Akcja w całej PolsceCzytaj też:
Rehabilitacja i fizjoterapia na NFZ – skierowania, warunki i rodzaje świadczeń