Kwercetyna – niedoceniany związek pochodzenia roślinnego. Jaki ma wpływ na zdrowie?

Kwercetyna – niedoceniany związek pochodzenia roślinnego. Jaki ma wpływ na zdrowie?

Dodano: 
Owoce i warzywa na straganie
Owoce i warzywa na straganie / Źródło: Unsplash / ja ma
Kwercetyna jest związkiem z grupy flawonoli, który możemy znaleźć w owocach i warzywach o intensywnej barwie. Naukowcy od dawna poświęcają mu dużo uwagi, ponieważ jego właściwości prozdrowotne są zdumiewające.

Kwercetyna jest wyjątkowo cennym, organicznym związkiem aromatycznym pochodzenia roślinnego. Poza tym, że nadaje warzywom i owocom intensywną barwę, która cieszy oko i skłania do sięgnięcia po te produkty, ma także bardzo dobry wpływ na zdrowie – np. ma potwierdzoną zdolność do zapobiegania chorobom serca i profilaktyki zdrowia układu krążenia. Badania wykazały, że osoby, które spożywają dużo produktów bogatych w kwercetynę mają niższy cholesterol, a także mniejsze ryzyko wystąpienia chorób serca i śmierci.

To jednak nie wszystko – kwercetyna może również złagodzić alergie i poprawić działanie układu odpornościowego. Kwercetyna – jako silny przeciwutleniacz – zmniejsza stres oksydacyjny i stany zapalne, które mogą przyczyniać się do chorób serca. W badaniach kwercetyna pomogła zmniejszyć uszkodzenia spowodowane eksperymentalnie wywołanymi zawałami serca.

Czytaj także:
Ta niepozorna roślina zwiększa popęd seksualny

Kwercetyna – właściwości prozdrowotne

  • Dieta bogata w ten przeciwutleniacz chroni przed szkodliwym cholesterolem LDL, a także zmniejsza poziom LDL we krwi. Kwercetyna pomaga również zmniejszyć ryzyko zawału serca i udaru mózgu, redukując szkodliwą blaszkę miażdżycową w tętnicach.
  • Niedawne badanie kliniczne wykazało, że 200 mg kwercetyny dziennie poprawiło produkcję tlenku azotu i zwiększyło funkcję komórek śródbłonka, wykazując w ten sposób zdolność flawonoidu do poprawy krążenia i wspomagania zdrowego ciśnienia krwi.
  • Kwercetyna pomaga w zmniejszeniu reakcji alergicznych poprzez zmniejszenie aktywacji komórek tucznych, które uwalniają histaminę i inne sygnały zapalne związane z alergiami, astmą i stanami skóry.
  • Ze względu na zdolność rozluźniania zwężonych mięśni dróg oddechowych, kwercetyna wykazuje ogromny potencjał w leczeniu przewlekłej obturacyjnej choroby płuc i astmy.

Czytaj także:
Sprawdź, czy możesz cierpieć na niedobór biotyny

Kwercetyna – dieta i suplementacja

Kwercetyna wielu różnych roślinach, np. w owocach cytrusowych, pomidorach, brokułach, ciemnych wiśniach, malinach, jagodach i jeżynach. Do szczególnie bogatych źródeł należą nieobrane jabłka (jedno dojrzałe zawiera około 50 mg kwercetyny), czerwona cebula, zielona herbata, czerwone i fioletowe winogrona i czerwone wino. Na rynku nie brakuje też suplementów diety z kwercetyną. Dawkowanie na ogół rozpisane jest na opakowaniu, jednak przed rozpoczęciem przyjmowania suplementu warto skonsultować się z lekarzem.

Czytaj także:
Suplementy z witaminami z grupy B – zalety stosowania

Czytaj także