Rzepak czy oliwki?

Rzepak czy oliwki?

Dodano: 
Czy oliwa jest olejem, czy olej oliwą? Co jest zdrowsze? Na czym smażyć, a czym polewać sałatki? Czyli o zdrowych tłuszczach, które powinny się znaleźć w codziennym menu.

Dwa najzdrowsze tłuszcze roślinne to rodzimy olej rzepakowy oraz śródziemnomorska oliwa z oliwek. Czym się różni oliwa od oleju? Oliwa jest wytwarzana z oliwek. I to jest zasadnicza różnica, bo olej może być tłoczony z ziaren słonecznika, rzepaku, sezamu, lnu, winogron, pestek dyni, orzechów włoskich lub laskowych. Skoro mamy taki duży wybór, dlaczego zalecane są właśnie rzepak i oliwki? Ponieważ są uznawane za jedne z najzdrowszych.

Stosowanie oliwy w diecie obniża poziom cholesterolu, chroni serce, jest pomocne w odchudzaniu, a także w walce z cukrzycą. Wszystko to za sprawą zawartych w oliwie kwasów tłuszczowych jednonienasyconych oraz kwasu linolowego i kwasu oleinowego, które wchodzą w skład grupy kwasów Omega-3. Z kolei olej rzepakowy zawiera pożądane sterole roślinne, ograniczające wchłanianie cholesterolu z przewodu pokarmowego. Są w nim też polifenole, które mają właściwości przeciwutleniające, a także duże ilości witaminy E, która również jest silnym antyoksydantem i działa przeciwnowotworowo i przeciwmiażdżycowo.

Najwyższą jakość mają oleje tłoczone mechanicznie, czyli na zimno. Zalecane dzienne spożycie oleju lub oliwy to trzy łyżki dziennie. Najlepiej spożywać je na surowo, polewając sałaty i warzywa. Jeśli chcemy coś usmażyć, lepszy niż oliwa będzie olej rzepakowy, który w wysokiej temperaturze nie traci swoich właściwości. Najzdrowsze jednak będzie smażenie w naczyniach, które pozwalają to robić

Okładka tygodnika WPROST: 47/2015
Więcej możesz przeczytać w 47/2015 wydaniu tygodnika „Wprost”
Zamów w prenumeracie lub w wersji elektronicznej:

Czytaj także

 0