Postanowienia noworoczne – przejdź do działania!

Postanowienia noworoczne – przejdź do działania!

Dodano: 
Przełom roku to czas refleksji, podsumowań i nowych wyzwań. Postanowienia noworoczne to nieodłączny element rozważań nad minionym rokiem.

Od planu do realizacji

W czołówce listy postanowień od lat znajdują się te związane z wymarzoną sylwetką, zdrowym odżywianiem czy rozpoczęciem treningów. Niestety jedynie kilka procent z nas deklaruje, że plany noworoczne realizuje w pełni i trwale wprowadza je w życie. Ze zmianami zawsze czekamy na lepszy moment, odkładamy je na później. To błąd. Pierwsze, z czego musimy zdać sobie sprawę, to: zawsze jest dobry czas, by zrobić pierwszy krok na drodze do zdrowego życia. Zwlekanie oddala nas od celu.

Określ swój cel!


Jasno zdefiniowany cel to podstawa. Pomoże w określeniu, od czego należy zacząć, ale przede wszystkim przybliży nas do upragnionego sukcesu. Dlatego pierwsze pytanie, na które powinniśmy znaleźć odpowiedź, to: co chcemy osiągnąć? Nie chodzi o to, by po ustaleniu celu myśleć o nim non stop, po prostu warto wiedzieć, do czego dążymy. Winston Groom (autor powieści „Forrest Gump”) pisał: „Jeśli nie wiesz, dokąd idziesz, pewnie tam nie dojdziesz”. Warto o tym pamiętać! Po wyznaczeniu celu można podzielić drogę na mniejsze, realne odcinki. To pomocne, ponieważ realizacja każdego małego etapu będzie nas podbudowywać, wzmacniać i motywować do działania.

Motywacja

Dobrze, by się zastanowić, jaka jest podstawowa przyczyna naszego działania – czyli co nas motywuje. Pamiętajmy, że najlepszy środek motywacyjny poprzedzony jest głębokimi przemyśleniami. Jedną z ciekawych form samomotywacji, którą proponuję moim pacjentom, jest złożenie obietnicy – przed samym sobą lub osobą, która będzie nas wspierać. Można ją wypowiedzieć, ale jeszcze lepiej jest spisać! To prosty mechanizm, ale sprawi, że prawdopodobieństwo dotrzymania danego słowa będzie wielokrotnie większe. Spełnienie takiej obietnicy na końcu procesu odchudzania stanie się wspaniałą nagrodą.

Porażka – cenna lekcja

Strach przed porażką często osłabia naszą motywację lub sprawia nawet, że w ogóle rezygnujemy z podjęcia jakiegoś działania. Oczywiście dobrze jest analizować swoje niepowodzenia, ale należy na nie patrzeć konstruktywnie i zapamiętać, czego one nas nauczyły. Porażka jest często nieuniknionym elementem nowych wyzwań. Dlatego powinniśmy o niej myśleć nie jak o przegranej, ale kolejnej lekcji, cennej nauce na przyszłość, która pozwala nam po prostu więcej się o sobie dowiedzieć. Każdemu mogą się przytrafić gorsze chwile, ale to nie znaczy, że należy je nazywać porażkami. Pamiętajmy o pozytywnym nastawieniu. Ono działa cuda! Nie tylko w okresie noworocznym.

Ciesz się sukcesem

Wprowadzanie zmian, szczególnie związanych ze zdrowym stylem życia, sprawi, że nabierzemy uśmiechu oraz energii. Poprawi się nasza samoocena, bo uda się uzyskać to, co było marzeniem. Dzięki takiej przemianie nabiera się innego nastawienia do życia. Czujemy, że możemy wszystko osiągnąć, zmienić swoje życie na wielu różnych polach. A zmiana ta będzie wyczuwalna również dla otaczających nas ludzi. A zatem do dzieła!

KONRAD GACA – EKSPERT DS. LECZENIA OTYŁOŚCI, SPECJALISTA ŻYWIENIOWY, PREZES STOWARZYSZENIA ZAPOBIEGANIA OTYŁOŚCI, AUTOR PUBLIKACJI NA TEMAT ZDROWEGO ŻYWIENIA I ODCHUDZANIA

Okładka tygodnika WPROST: 1/2016
Więcej możesz przeczytać w 1/2016 wydaniu tygodnika „Wprost”
Zamów w prenumeracie lub w wersji elektronicznej:

Czytaj także

 0