Czy muzyka Mozarta może leczyć? Naukowcy już wiedzą

Efekt Mozarta to mit. Nie ma potwierdzenia w nauce
Efekt Mozarta to mit. Nie ma potwierdzenia w nauce Źródło:Fotolia / Thomas Söllner
Efekt Mozarta? To mit – nie mają wątpliwości naukowcy. Sprawdzili, czy prawdziwe jest twierdzenie, że utwory kompozytora mogą łagodzić objawy epilepsji.

W ciągu ostatniego półwiecza pojawiło się wiele twierdzeń o niezwykłym wpływie muzyki Wolfganga Amadeusza Mozarta. Doniesienia o rzekomych łagodzeniu objawów przez słuchanie Sonaty KV448 Mozarta w epilepsji przyciągnęły wiele uwagi opinii publicznej. Jednak empiryczna ważność leżących u podstaw dowodów naukowych pozostaje niejasna. Teraz psychologowie z Uniwersytetu Wiedeńskiego, Sandra Oberleiter i Jakob Pietschnig, w nowym badaniu opublikowanym w Scientific Reports wykazali, że nie ma dowodów na pozytywny wpływ melodii Mozarta na epilepsję.

Czym jest efekt Mozarta?

W przeszłości muzyka Mozarta była kojarzona z wieloma pozornie pozytywnymi skutkami dla ludzi, zwierząt, a nawet mikroorganizmów. Efekt Mozarta miał sprawić, że słuchanie jego sonaty zwiększy inteligencję dorosłych, dzieci lub płodów w łonie matki. Mówiono, że nawet krowy produkują więcej mleka, a bakterie w oczyszczalniach ścieków działają lepiej, gdy słyszą kompozycję Mozarta.

Jednak większość z tych rzekomych skutków nie ma podstaw naukowych. Źródeł tych pomysłów można doszukiwać się w od dawna obalonej obserwacji przejściowego wzrostu wyników testu z rozumowania przestrzennego wśród uczniów po wysłuchaniu allegro con spirito pierwszej części sonaty D-dur KV448 Mozarta.

Muzyka nie złagodzi objawów epilepsji

Niedawno efekt Mozarta zyskał nowe znaczenie: niektóre badania wykazały złagodzenie objawów u pacjentów z padaczką po wysłuchaniu KV448. Jednak nowa synteza badań Sandry Oberleiter i Jakoba Pietschniga wykazała, że nie ma żadnych wiarygodnych dowodów na tak korzystny wpływ muzyki Mozarta na epilepsję.

Odkryli, że ten rzekomy efekt Mozarta można przypisać głównie wybiórczej sprawozdawczości, małej liczebności próby i nieodpowiednim praktykom badawczym. „Muzyka Mozarta jest piękna, ale niestety nie można po niej oczekiwać złagodzenia objawów epilepsji” – podsumowali badacze.

Swędzenie skóry na rękach może być objawem raka trzustki. Co jeszcze może świadczyć o tej chorobie