Dlaczego mężczyźni żyją krócej niż kobiety? Badacze odkryli, co może być przyczyną

Dlaczego mężczyźni żyją krócej niż kobiety? Badacze odkryli, co może być przyczyną

Para starszych ludzi
Para starszych ludzi Źródło:Pexels
To, dlaczego mężczyźni żyją krócej niż kobiety, zależy od wielu czynników. Naukowcy przedstawili jednak wyniki badania, które pokazują, jak istotna może być w tym rola męskiego chromosomu Y. Dokładnie chodzi o jego utratę, do której dochodzi wraz z wiekiem.

Średnia długość życia różni się między kobietami a mężczyznami i może zależeć od wielu zmiennych. Faktem jednak jest, że w wielu krajach kobiety żyją dłużej niż mężczyźni. Naukowcy zauważyli pewną ciekawą zależność. Wcześniej te różnice były tłumaczone między innymi odmiennymi genami, teraz badacze przyjrzeli się temu jeszcze dokładniej. Chodzi o zjawisko utraty chromosomu Y przez mężczyzn – dzieje się to wraz ze starzeniem się organizmu. Należy jednak pamiętać, że długość naszego życia w bardzo dużej mierze zależy od nas samych – tego, czy będziemy odpowiednio dbać o swoje zdrowie.

Dlaczego mężczyźni żyją krócej niż kobiety? Winny jest znikający chromosom

Ludzie mają parę chromosomów płciowych. Osoby płci męskiej przy urodzeniu mają chromosomy X i Y, natomiast osoby płci żeńskiej przy urodzeniu mają dwa chromosomy X. Naukowcy „wzięli pod lupę” istotę chromosomu Y, który występuje tylko u mężczyzn. W niedawnych badaniach wykazali, jak duże znaczenie może mieć rola znikającego chromosomu Y u mężczyzn. Badania mogą mieć więc w przyszłości istotne znaczenie dla zrozumienia męskiego zdrowia.

„Szczególnie po 60. roku życia mężczyźni umierają wcześniej niż kobiety. To tak, jakby biologicznie starzeli się szybciej” – powiedział dr Kenneth Walsh, dyrektor Wydziału Medycyny Sercowo-Naczyniowej UVA i Centrum Badań Sercowo-Naczyniowych (Uniwersytet Wirginii). Badania przeprowadzone przez międzynarodowy zespół naukowców pod kierownictwem badaczy z University of Virginia School of Medicine oraz Uppsala University wykazały, że utrata chromosomu Y u mężczyzn w miarę starzenia się powoduje uszkodzenie mięśnia sercowego i może prowadzić do niewydolności serca. W konsekwencji może dojść do wcześniejszej śmierci. Te wyniki mogą więc pomóc wyjaśnić, dlaczego mężczyźni umierają średnio kilka lat wcześniej niż kobiety.

Długość życia mężczyzn a utrata chromosomu Y

Według szacunków utrata chromosomu Y dotyczy 40 procent siedemdziesięciolatków i ponad połowy dziewięćdziesięciolatków. Utrata ta występuje głównie w tych komórkach, które podlegają szybkiej rotacji, na przykład są to komórki krwi. Stan ten nie jest jednak związany z niższymi poziomami testosteronu u mężczyzn w miarę starzenia się organizmu.

W badaniu pokazano, że samce myszy, którym przeszczepiono szpik kostny pozbawiony chromosomu Y, wykazywały zwiększoną śmiertelność i patologie związane z wiekiem, w tym pogorszoną funkcję serca. „Podważano, czy utrata chromosomu Y jest wskaźnikiem biologicznego starzenia się, czy też ma bezpośredni wpływ na zdrowie mężczyzn” – powiedział dr Walsh. „Najnowsze badania dostarczają silnych dowodów na to, że efekt jest bezpośredni” – wyjaśnił badacz.

Czy można przeciwdziałać utracie chromosomu Y?

Nowe badania uznawane są za pierwszy „twardy dowód” w kwestii tego, że utrata chromosomu Y bezpośrednio powoduje szkodliwe skutki dla zdrowia mężczyzn. Już wcześniej jednak naukowcy zaobserwowali, że mężczyźni, u których występuje utrata chromosomu Y, mają większe prawdopodobieństwo zgonu w młodszym wieku oraz występowania schorzeń związanych z wiekiem, takich jak choroba Alzheimera.

Jest jeszcze za wcześnie, by powiedzieć, co mężczyźni powinni robić, aby chronić się przed utratą chromosomów Y lub złagodzić jej skutki. Wiadomo jednak, że ryzyko to zwiększa palenie papierosów. Jak twierdzą naukowcy, nowe badania prawdopodobnie stanowią dopiero „wierzchołek góry lodowej” w zrozumieniu roli utraty chromosomu Y w procesie starzenia się mężczyzn i występowania niektórych chorób.

100-latek ma serce jak dzwon. Wszczepiono mu rozrusznik, aby pracowało jeszcze lepiej