Chcesz bardzo szybko zobaczyć efekty? Wybierz ten trening. Trwa 10 minut

Chcesz bardzo szybko zobaczyć efekty? Wybierz ten trening. Trwa 10 minut

Dodano: 
Odchudzanie
Odchudzanie / Źródło: Unsplash / rawpixel
Odchudzając się, najwięcej zapału i motywacji mamy na samym początku. Później, adekwatnie do tego czy widać postępy czy też nie, zaangażowanie rośnie bądź spada. Kluczowe mogą się więc okazać pierwsze tygodnie. Pewnie też dlatego większość restrykcyjnych diety trwa wyłącznie 2 tygodnie i w tym czasie na wadze tracimy (niestety nie tłuszczu) kilka, kilkanaście kilogramów. Warto więc rozpocząć odchudzanie z przytupem, wybierając trening, który pozwala spalić bardzo dużo kalorii w krótkim czasie. Efekty widać naprawdę szybko. Poznaj zasady treningu HIIT.

Odchudzanie jest procesem, którego nie da się załatwić w 14 dni (porzuć więc popularne, restrykcyjne diety, gwarantujące spadek 10 kg w 14 dni jak w przypadku diety norweskiej). Ponadto, im więcej kilogramów masz do zrzucenia, tym dłużej wszystko będzie trwało. Jeśli już kiedy się odchudzałeś, zapewne boisz się efektu jo-jo. Aby go uniknąć, trzeba spełnić kilka warunków:

  • prowadzić zdrową, zbilansowaną dietę o obniżonej liczbie kalorii względem swojego dziennego zapotrzebowania kalorycznego,
  • być aktywnym fizycznie, a tu ważna jest nie tylko regularność treningów, ale też dobór odpowiednich ćwiczeń,
  • pamiętać o okresie stabilizacji, kiedy już uda nam się osiągnąć wymarzoną sylwetkę.
  • zmień już na zawsze styl życia i sposób odchudzania, ponieważ powrót (szczególnie nagły i szybki) do starych nawyków sprzyja efektowi jo-jo i tyciu w przyszłości.

Czytaj także:
Odchudzanie – jak często należy się ważyć?

Czy w trakcie odchudzania trzeba się ruszać?

Zdecydowanie tak, chyba, że nasz stan zdrowia na to nie pozwala. Np. przy skrajnej otyłości należy rozpoczynać przygodę ze sportem małymi kroczkami, żeby sobie nie zaszkodzić. Najlepiej z pomocą trenera personalnego lub fizjoterapeuty.

Aktywność fizyczna w procesie odchudzania jest niezwykle ważna, ponieważ przyspiesza metabolizm, powoduje spalanie tłuszczu, poprawia krążenie, a więc pozytywnie wpływa na układ sercowo-naczyniowy, pomaga budować mięśnie i wzmacnia kości, a także powoduje wyrzut hormonów szczęścia, chroniąc nas przed spadkiem nastroju i stanami depresyjnymi. To szczególnie ważne w czasie odchudzania, gdy niejednokrotnie spada nam motywacja do ćwiczeń. Chcielibyśmy jak najszybciej zobaczyć pierwsze efekty. Warto więc wykorzystać swój zapał i odchudzanie rozpocząć pełną parą. Idealnie sprawdzi się trening, który pozwala spalić mnóstwo kalorii i rozruszać metabolizm na długo. Efekty tych ćwiczeń widać więc bardzo szybko.

Czytaj także:
Waga przestała spadać? Spokojnie! 8 sztuczek do wypróbowania

Trening interwałowy o wysokiej intensywności (HIIT) – czy to ćwiczenia dla mnie?

Sama nazwa może niektórych przerazić. Natychmiast kojarzy się z bardzo intensywnym wysiłkiem, któremu podołają wyłącznie osoby trenujące zawodowo. Nic bardziej mylnego. Owszem, trening interwałowy o wysokiej intensywności (HIIT) daje niezły wycisk, ale można go dostosować do swoich aktualnych możliwości i z czasem modyfikować.

Krótko mówiąc, HIIT to rodzaj treningu, który oferuje szybkie, intensywne ćwiczenia, zwiększające tętno. Wykonujemy bardzo intensywne ćwiczenia w krótkich seriach (część "interwał"), a potem przez chwilę odpoczywamy.

Stosunek intensywnego treningu do odpoczynku wynosi na ogół 1: 2 (1: 1 dla bardziej zaawansowanych osób). Na przykład możesz biec sprintem przez 30 sekund, a następnie iść powoli przez 1 minutę, a następnie całość powtarzać, dopóki nie wypracujesz w sumie 10 minut. A ponieważ wkładasz tyle energii w te interwały o wysokiej intensywności, nie musisz brnąć na bieżni przez 45 minut, aby uzyskać dobry trening. To jeden z powodów, dla których treningi HIIT są krótkie – często trwają zaledwie 10 do 20 minut. Każdy z nas powinien przecież móc wygospodarować w ciągu dnia 10-20 minut? Wybierz taki sport, który lubisz – bieganie, rower, rolki, skakankę, stepper...

Oczywiście, przed treningiem należy się rozciągnąć i zrobić rozgrzewkę. Po zakończeniu treningu HIIT również trzeba dać organizmowi chwilę odpoczynku, np. rozciągając mięśnie.

Czytaj także:
Jak wyszczuplić twarz?

Jakie są zalety treningów HIIT?

  • Są elastyczne – poziom zaawansowania możesz dostosować do swojego stanu zdrowia, umiejętności, kondycji, preferencji w kwestii sportu.
  • Możesz wykonywać je w dowolnym miejscu – na siłowni, na spacerze, w salonie.
  • HIIT spala tłuszcz i poprawia wytrzymałość szybciej niż inne rodzaje treningów.
  • HIIT pozwala trenować ciężej niż w przypadku innych ćwiczeń, ponieważ wykonujemy serie o wysokiej intensywności w określonych odstępach czasu. Zwiększa to tętno, dzięki czemu podczas treningu spalamy więcej kalorii, tłuszczu i węglowodanów, zwiększając metabolizm.

Jak często należy wykonywać treningi HIIT?

Trening interwałowy o wysokiej intensywności wystarczy wykonywać 2-3 razy w tygodniu. W pozostałe dni warto wykonywać trening wytrzymałościowy lub siłowy. Nie wolno jednak zapomnieć o minimum jednym dniu na odpoczynek i regenerację organizmu.

Czytaj także:
Jak poradzić sobie z emocjonalnym podjadaniem?

Czytaj także