UOKiK skontrolował produkty do opalania. W całym kraju wykryto nieprawidłowości

UOKiK skontrolował produkty do opalania. W całym kraju wykryto nieprawidłowości

Dodano: 
Kobieta w bikini na plaży
Kobieta w bikini na plaży / Źródło: Shutterstock / Elena Rudakova
Kupujesz kosmetyki do opalania lub balsamy nawilżające? UOKiK informuje, co musisz zrobić, aby zachować ostrożność.

Produkty przeznaczone do opalania mają zadanie chronić skórę przed promieniowaniem UV, a także zapewniać jej ochronę i nawilżenie po opalaniu. Niestety kontrola prowadzona od lutego 2021 wykazała nieprawidłowości dotyczące oznakowania niektórych partii kosmetyków.

Kontrole Inspekcji handlowej na terenie kraju

Jak informuje Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK), inspekcja handlowa przeprowadziła 65 kontroli na terenie całego kraju. Ich celem było sprawdzenie prawidłowości oznakowania kosmetyków do opalania i nawilżających balsamów poopalaniu. Sprawdzano także procedury obrotu tymi produktami, a także deklaracje znajdujące się na opakowaniach dotyczące działania kosmetyków (tzw. claims).

Kontrole przeprowadzono u 65 przedsiębiorców, w tym 62 sklepach detalicznych i 3 hurtowniach. Nieprawidłowości stwierdzono u 12 przedsiębiorców prowadzących sklepy detaliczne.

Czego dotyczyły nieprawidłowości?

Ze względu na brak lub nieprawidłowe oznakowanie zakwestionowano 13 partii kosmetyków. Jednocześnie 6 partii produktów do opalania z filtrami UV nie posiadało zalecanych informacji co do skuteczności produktów ochrony przeciwsłonecznej. U 2 przedsiębiorców wykryto 2 partie przeterminowanych kosmetyków, zaś 3 partie miały niewłaściwe oświadczenia marketingowe.

Za nieprzestrzeganie przepisów grożą kary

Jak informuje UOKiK, wszystkie stwierdzone nieprawidłowości dały podstawę do wydania decyzji nakładającej karę pieniężną w kwocie 600 zł oraz wszczęcia 2 postępowań administracyjnych. W jednym przypadku odstąpiono od wymierzenia kary stwierdzając znikomość naruszenia prawa.

Ponadto skierowano 9 pism do dostawców/producentów kwestionowanych wyrobów wskazując na stwierdzone nieprawidłowości oraz przekazano 3 informacje o nieprawidłowościach do właściwych stacji sanitarno-epidemiologicznych.

Jak zachować ostrożność, kupując kosmetyk do opalania?

UOKiK zaleca następujące czynności dotyczące wyboru ochrony przeciwsłonecznej:

  • Kupując kosmetyk sprawdź, czy nie zawiera on substancji, na które jesteś uczulony. Jeśli masz alergie i problemy np. skórne, zapoznaj się ze składnikami szczególnie uczulającymi i ich nazwami w INCI.
  • Sprawdź, czy kosmetyk nie jest przeterminowany. Gdy minimalny okres przydatności kosmetyku do użycia wynosi więcej niż 30 miesięcy, producent może umieścić znak graficzny otwartego słoika tzw. PAO oraz podać – wyrażony w miesiącach lub latach – czas, w jakim od otwarcia opakowania kosmetyk może być stosowany bez stwarzania zagrożenia dla zdrowia użytkownika.
  • Sprawdź, czy na opakowaniu umieszczono nazwę handlową kosmetyku – może ona zawierać nazwę producenta lub informacje o przeznaczeniu produktu. Oznakowanie kosmetyku powinno zawierać również imię i nazwisko lub nazwę firmy oraz adres osoby odpowiedzialnej za produkt.
  • Opakowanie kosmetyku powinno być oznakowane w sposób widoczny i czytelny, metodą uniemożliwiającą jego łatwe usunięcie, powinno być trwałe, nie rozmazywać się.
  • Produkty ochrony przeciwsłonecznej powinny posiadać ostrzeżenia wskazujące, że nie zapewniają one stuprocentowej ochrony i wskazówkę dotyczącą środków ostrożności, które należy zachować.

Czytaj też:
Czego nie robić latem po szczepieniu przeciwko COVID-19? Lekarka ostrzega
Czytaj też:
Balsam brązujący to nie samoopalacz. Czym się różni?

Źródło: Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów
 0

Czytaj także