Nie chcesz zachorować w tym sezonie? 8 nawyków, które musisz wprowadzić

Nie chcesz zachorować w tym sezonie? 8 nawyków, które musisz wprowadzić

Dodano: 
Przeziębienie, zdjęcie ilustracyjne
Przeziębienie, zdjęcie ilustracyjne / Źródło: Fotolia / sementsova321
Każdy z nas choć raz zastanawiał się nad tym, dlaczego niektórzy ludzie właściwie nigdy nie chorują, a innych nieustannie dopadają wirusy i bakterie. Jak wzmocnić swój organizm, by był oporny na wszelkie infekcje? Dobrym pomysłem jest przeanalizowanie swoich codziennych nawyków. Może się okazać, że małymi kroczkami da się wzmocnić odporność organizmu, a przynajmniej zmniejszyć ekspozycję na zarazki.

Odporność organizmu jest bardzo ważna. Dzięki silnemu układowi immunologicznemu zwalczamy choroby i zapobiegamy infekcjom. Niestety, zbudowanie silnej odporności jest procesem żmudnym i czasochłonnym, a jednocześnie niewiele potrzeba, by osłabić układ immunologiczny.

Wraz z nadejściem jesieni i miesięcy zimowych nasz układ odpornościowy staje się bardziej podatny na przeziębienia, grypę i inne infekcje. Oto kilka prostych wskazówek, dzięki którym zminimalizujesz ryzyko zachorowania.

8 nawyków, które musisz wprowadzić

  1. Zacznij się wysypiać. Wykazano, że brak snu powoduje przyrost masy ciała, prowadzi do osłabienia układu odpornościowego i zwiększa produkcję kortyzolu, hormonu, który wyzwala stres. Notoryczne niewyspanie fatalnie wpływa też na odporność organizmu, ponieważ nie ma on czasu na regenerację. Złym pomysłem jest również picie alkoholu przed snem. Pozornie ułatwia on zasypianie, jednak nie pozwala wejść w głębszą fazę snu. Ograniczenie picia pozwoli organizmowi lepiej się zregenerować w trakcie snu i w rezultacie chronić się przed szkodliwymi zarazkami.
  2. Uważaj, czego dotykasz. W przestrzeni publicznej nieustannie dotykamy różnych, ogólnodostępnych powierzchni – klamek, balustrad, umywalek, blatów, krzeseł. Aż roi się na nich od bakterii. Unikanie niepotrzebnego dotykania różnych powierzchni, a także regularne mycie rąk w ciągu dnia zmniejsza ryzyko infekcji.
  3. Ogranicz dotykanie twarzy. Większość zarazków dostaje się do naszego organizmu przez usta, oczy i nos. Unikanie pocierania twarzy w ciągu dnia jest prostym i skutecznym sposobem na uniknięcie niepotrzebnej infekcji.
  4. Wybierz się na masaż. Nie tylko odprężysz się i ukoisz obolałe i spięte mięśnie, ale też zadbasz o swój układ odpornościowy. Krążenie krwi i limfy poprawi się, a komórki będą odżywione dodatkowym tlenem i krwią, co może wzmocnić układ odpornościowy.
  5. Zadbaj o swoją dietę. Sięgaj nie tylko po probiotyki i prebiotyki, ale także po białko. W twojej diecie nie może również zabraknąć zdrowych kwasów tłuszczowych oraz świeżych warzyw i owoców, będących doskonałym źródłem cennych składników odżywczych. Uważaj na cukier, ponieważ w nadmiarze przeszkadza on białym krwinkom wykonywać swoją pracę.
  6. Wyjdź na dwór. Nie ma złej pogody, jest tylko nieodpowiednie ubranie. Wiele osób unika aktywności na świeżym powietrzu w okresach zimowych, ponieważ boją się mroźnego powietrza. To jednak doskonały sposób na wzmocnienie odporności i dotlenienie organizmu.
  7. Nie idź do pracy, gdy źle się czujesz. Kiedy zauważysz u siebie pierwsze objawy infekcji, zostań w domu, wygrzej się w łóżku i sięgnij po stare, babcine metody leczenia przeziębienia. Wyjście do pracy tylko pogorszy twój stan i sprawi, że choroba rozwinie się na dobre.
  8. Znajdź czas na odpoczynek. Stres jest cichym zabójcą. Osłabia organizm i jego zdolność do regeneracji i walki z chorobotwórczymi drobnoustrojami. Jeśli chcesz cieszyć się dobrym zdrowiem, musisz znaleźć czas na odpoczynek, zarówno fizyczny jak i psychiczny.

Czytaj także:
Jesz późno w nocy? 6 metod radzenia sobie z podjadaniem

Czytaj także

 0