W nowym badaniu naukowcy przebadali 1029 dorosłych z 35 krajów, którzy zostali rekrutowani za pośrednictwem mediów społecznościowych. Między 23 marca a 29 marca 2020 r. uczestnicy ukończyli krótki spis HEXACO – który obejmuje sześć szerokich domen osobowości – i udostępnili informacje na temat swoich danych demograficznych, postrzeganego poziomu zagrożenia COVID-19, zachowań i zużycia papieru toaletowego w ostatnich tygodniach.
Najsolidniejszym predyktorem gromadzenia zapasów papieru toaletowego było postrzegane zagrożenie pandemią; ludzie, którzy czuli się bardziej zagrożeni, zwykle gromadzili więcej papieru toaletowego. Częściowo efekt ten opierał się na czynniku osobowościowym – emocjonalność – ludzie, którzy zazwyczaj bardzo się martwią i odczuwają lęk, częściej czują się zagrożeni i gromadzą papier toaletowy. Dziedzina osobowości sumienności – która obejmuje cechy organizacji, pracowitość, perfekcjonizm i rozwagę – była również predyktorem gromadzenia zapasów. Inne spostrzeżenia dotyczyły tego, że osoby starsze gromadziły więcej papieru toaletowego niż osoby młodsze oraz że Amerykanie gromadzili więcej niż Europejczycy.
COVID-19 i papier toaletowy
Autorzy dodają: „Subiektywne zagrożenie COVID-19 wydaje się być istotnym czynnikiem wyzwalającym gromadzenie zapasów papieru toaletowego. Jednak nadal jesteśmy daleko od pełnego zrozumienia tego zjawiska”.
Badania zostały opublikowane 12 czerwca 2020 r. w czasopiśmie PLOS ONE. Jego autorzy to: Lisa Garbe (University of Saint Gallen, Szwajcaria), Richard Rau (Westfalische Wilhelms-Universitat Munster, Niemcy) i Theo Toppe (Max Planck Institute for Evolutionary Anthropology, Niemcy).
Czytaj też:
Rekordowy przyrost zachorowań i łagodzenie restrykcji. Tak wygląda walka z koronawirusem w Meksyku