Pracujesz na słońcu? Naukowcy tłumaczą, dlaczego musisz mieć nakrytą głowę

Pracujesz na słońcu? Naukowcy tłumaczą, dlaczego musisz mieć nakrytą głowę

Prace drogowe
Prace drogowe Źródło:Pixabay
Długotrwałe wystawianie głowy na silne światło słoneczne może znacząco wpłynąć na bezpieczeństwo i wydajność. Upośledza funkcje poznawcze i koordynację złożonych zadań ruchowych.

Powszechnie wiadomo, że praca w gorących warunkach i związana z nią hipertermia (wzrost temperatury ciała) mogą upośledzać zdolność do wykonywania fizycznie wymagającej pracy. Wpływ ekspozycji na światło słoneczne na temperaturę i funkcję ludzkiego mózgu został zbadany przez naukowców. Jedno z ciekawszych badań zostało przeprowadzone przez naukowców z Københavns Universitet we współpracy z greckimi ekspertami z Thessaly University. Ich badanie pokazało wyraźne negatywne skutki długotrwałego wystawienia głowy na światło słoneczne.

Praca na słońcu? Zakryj głowę

Wielu pracowników z branż takich jak rolnictwo, budownictwo i transport jest narażonych na działanie silnego światła słonecznego przez cały dzień, szczególnie w miesiącach letnich. Naukowcy odkryli, że długotrwałe wystawianie głowy na silne światło słoneczne upośledza funkcje poznawcze i koordynację złożonych zadań ruchowych. Wpływa zatem na bezpieczeństwo pracownika oraz jego wydajność. Według Jacoba Pilla i prof. Larsa Nybo z Københavns Universitet jest to duży problem związany z globalnym ociepleniem i duże wyzwanie, któremu należy zaradzić.

„Musimy dostosować rozwiązanie, aby zapobiec obecnym negatywnym skutkom tej sytuacji. Nasze badanie podkreśla, że bardzo ważne jest, aby osoby pracujące lub podejmujące codzienne czynności na zewnątrz chroniły głowę przed działaniem promieni słonecznych. Zdolność do utrzymania koncentracji i uniknięcia osłabienia zdolności motoryczno-poznawczych z pewnością ma znaczenie dla bezpieczeństwa pracy i bezpieczeństwa ruchu, a także dla zminimalizowania ryzyka błędu podczas innych codziennych zadań” – dodał profesor Andreas Flouris z FAME Laboratory w Grecji.

Odkrycia te podkreślają znaczenie uwzględnienia wpływu promieniowania radiacyjnego w przyszłych naukowych ocenach wpływu stresu cieplnego w środowisku oraz szczególnej ochrony głowy w celu zminimalizowania jego szkodliwych skutków.

Ilu Ukraińców pracuje w Polsce? Rząd podaje najnowsze dane