Późne chodzenie spać ma fatalny wpływ na twoje zdrowie

Późne chodzenie spać ma fatalny wpływ na twoje zdrowie

Dodano: 
Zawał (zdj. ilustracyjne)
Zawał (zdj. ilustracyjne) / Źródło: Fotolia / Robert Kneschke
Późne chodzenie spać czasem bywa nawykiem i upodobaniem, a czasem koniecznością. Niezależnie od tego, czy lubimy siedzieć po nocach, czy też nie mamy innego wyjścia, powinniśmy jak najszybciej zmienić swój rytm dnia. Późne chodzenie spać ma fatalny wpływ na pracę serca i całego organizmu.

Późne chodzenie spać nie sluży zdrowiu. Szczególnie, jeśli nie możemy później leżeć w łóżku do południa, by zaliczyć rekomendowane 7-8 godzin nieprzerwanego snu. Zarywanie nocy bywa niekiedy koniecznością i niewielki mamy na to wpływ. Mimo wszystko warto wiedzieć, jakie skutki dla zdrowia ma niewystarczająca ilość snu. Nie chodzi bowiem tylko o to, że jesteśmy zmęczeni i mamy problemy z koncentracją. Liczne badania wykazały, że późne chodzenie spać na wpływ na nasz organizm, a co za tym idzie – może prowadzić do wielu poważnych problemów ze zdrowiem.

Późne chodzenie spać a aktywność fizyczna

Z badań opublikowanych 2014 roku w magazynie „Sleep” wynika, że osoby, które przesiadują do późna mają mniej motywacji do ćwiczeń w ciągu dnia i więcej czasu spędzają na siedząco. Ludzie ci mają więcej trudności ze znalezieniem czasu na ćwiczenia i utrzymanie regularnego harmonogramu aktywności fizycznej. Brak ruchu często przekłada się na ogólny stan zdrowia i masę ciała, co z kolei fatalnie wpływa na układ sercowo-naczyniowy i ogólne samopoczucie. Chodzienie spać odpowiednio wcześnie zwiększa szansę na pobudkę o świcie i wykonanie porannych ćwiczeń. Dzięki temu zapewniamy sobie zastrzyk energii o poranku i minimalizujemy ryzyko rezygnacji z treningu w ciągu dnia.

Późne chodzenie spać a nadciśnienie

Naukowcy odkryli, że u osób, które późno chodzą spać aż o 30 proc. wzrasta ryzyko wystąpienia nadciśnienia tętniczego w porównaniu z osobami, które kładą się wcześniej. Badania zostały opublikowane w 2013 roku na łamach „Chronobiology International”. Kilka badań wykazało również, że nocne sowy częściej chorują na cukrzycę typu 2 niż ludzie, którzy dbają o prawidłowy rytm okołodobowy.

Czytaj także:
Praca z domu ma wpływ na twoje zdrowie psychiczne

Późne chodzenie spać może prowadzić do śmierci

Naukowcy z Northwestern w Stanach Zjednoczonych, po przebadaniu około 50 tys. osób w wieku od 38 do 73 lat odkryli, że prawdopodobieństwo wczesnej śmierci jest najniższe u osób, które chodzą spać i wstają wcześniej. Analizy trwały 6,5 roku, a badacze przez ten czas sprawdzali, ile osób zmarło. Eksperci brali pod uwagę takie elementy jak płeć, wiek, pochodzenie, palenie papierosów, masę ciała czy status społeczny.

Późne chodzenie spać i notoryczne niewyspanie może zwiększać także ryzyko zachorowania na depresję, a także negatywnie wpływać na relacje w związku (rozdrażnienie, spadek libido). Ponadto, zmęczenie z powodu niewyspania sprzyja podejmowaniu ryzykownych decyzji, powodowuje problemy z koncentracją, zwiększ apetyt i liczbę przekąsek w ciągu dnia.

Ile czasu powinniśmy spać? Okazuje się, że minimum 7 godzin, a najlepiej 8 lub 9. Ten wynik znacznie łatwiej jest osiągnąć, jeśli położymy się do łóżka wcześniej niż zazwyczaj. Szczególnie, gdy godziny, o której musisz wstać, nie da się przesunąć.

Czytaj także:
Połóż się godzinę wcześniej i sprawdź, co się stanie

/ Źródło: Time / /Amercian Academy of Sleep Medicine/Taylor & Francis Online

Czytaj także