Nadciśnienie – ile o nim wiesz?

Nadciśnienie jest problemem dotykającym coraz więcej osób. Może dotknąć także i ciebie! Sprawdź, ile o nim wiesz, by skutecznie chronić się przed tym problemem.
Twój wynik:

1 / 7 Nie powinieneś ćwiczyć, kiedy masz nadciśnienie

prawda
fałsz
Regularne ćwiczenia nie tylko mogą pomóc obniżyć ciśnienie, ale także wzmacniają serce, regulują poziom stresu i oczywiście pomagają ci schudnąć! Jeśli zmagasz się z nadciśnieniem, zapytaj lekarza, jakie ćwiczenia możesz wykonywać, by nie szkodzić sercu. Szybki spacer po 30 minut dziennie 5 razy w tygodniu będzie świetną opcją, jednak nawet już 10 minut jest dobre, a przynajmniej lepsze niż nic. Jeżeli jesteś w stanie mówić, kiedy idziesz, poruszasz się w dobrym tempie.

2 / 7 Twoje ciśnienie staje się podwyższone w wyniku stresu.

prawda
fałsz
Twoje ciśnienie może być podwyższone przez pewien czas, gdy jesteś pod wpływem stresu, ale sam stres nie powoduje długotrwałego nadciśnienia. Oczywiście, jeśli cały czas jesteś pod wpływem dużego stresu, może to mieć wpływ na twoje zdrowie. Palenie, picie zbyt dużej ilości alkoholu, otyłość i brak aktywności fizycznej zwiększają ryzyko nadciśnienia. Ciśnienie krwi również rośnie wraz z wiekiem.

3 / 7 Jesteś w stanie poczuć, kiedy wzrasta twoje ciśnienie krwi.

prawda
fałsz
Możesz mieć wysokie ciśnienie krwi przez lata i nie wiedzieć o tym. Przykładowo w Stanach Zjednoczonych nawet 1 na 5 osób z nadciśnieniem nie wie o nim! Jeśli mimo nadciśnienia czujesz się dobrze, może przyczynić się ono do uszkodzenia twojego serca i innych narządów. Często kontroluj ciśnienie krwi (pomiary możesz wykonać przecież w domu), aby upewnić się, że wszystko jest w porządku

4 / 7 Tylko wartość ciśnienia rozkurczowego jest ważna.

prawda
fałsz
W pomiarach ciśnienia krwi istotne są obie liczby, przy czym najbardziej optymalną wartością jest 120/80. Jeśli twoje ciśnienie skurczowe pozostaje w przedziale 120-129, a rozkurczowe to 80 lub mniej, masz stan przednadciśnieniowy. Oznacza to, że możesz faktycznie mieć nadciśnienie, chyba że podejmiesz kroki, aby temu zapobiec. Jeśli wartość twojego ciśnienia skurczowego wynosi 130 lub więcej, a rozkurczowego 80 lub więcej, masz nadciśnienie. Im wyższa liczba, tym większe ryzyko.

5 / 7 Jeśli masz nadciśnienie, musisz brać leki.

prawda
fałsz
Zmiany stylu życia są pierwszym krokiem walki z nieco podwyższonym ciśnieniem krwi. Możesz nie potrzebować lekarstw, jeśli ćwiczysz, zdrowo się odżywiasz, schudniesz, rzucisz palenie, ograniczysz alkohol i spożycie soli. Jednak jeśli to nie zadziała, lekarz przepisze ci leki. Jeśli lek obniża ciśnienie krwi do poziomu normy, nie przestawaj go przyjmować, ale prowadź zdrowy styl życia. Tylko połączenie tych dwóch form leczenia podniesie twoją szansę na poprawę sytuacji.

6 / 7 Nadciśnienie powoduje choroby nerek.

prawda
fałsz
Wysokie ciśnienie krwi jest drugą najczęstszą przyczyną niewydolności nerek. Może sprawić, że nerki będą miały cięższą pracę do wykonania, a ostatecznie przestaną dobrze działać, a to z kolei może jeszcze bardziej podnieść ciśnienie krwi. Jeśli zmagasz się z nadciśnieniem, porozmawiaj z lekarzem o swoich wątpliwościach dotyczących nerek, a jeżeli dotyczą cię przewlekłe choroby nerek, utrzymuj ciśnienie na poziomie poniżej 130/80, stosuj leki i pamiętaj o zdrowym stylu życia.

7 / 7 Zaprzestanie dodawania soli do posiłków to najprostszy sposób na zredukowanie przyjmowanych ilości sodu.

prawda
fałsz
Prawdopodobnie to z przetworzonej żywności dostarczasz do swojego organizmu największe ilości soli. Żywność nie musi mieć słonego smaku, aby była bogata w sód. Niektóre rodzaje pieczywa (w tym bułki), zupy, mrożona pizza i wędliny zawierają ogromne ilości tego pierwiastka. Czytaj etykiety. Możesz być zszokowany ilością sodu w jedzeniu! Jeśli twoje ciśnienie krwi jest nawet zaledwie nieco powyżej normy, skorzystaj z wytycznych American Heart Association dotyczących dziennego zapotrzebowania na sód. 2300 mg tego pierwiastka to maksimum, ale wskazane jest ograniczenie się do nie więcej niż 1500 mg.