Żeby się zbadać, wystarczy pójść do... kiosku. Czym są kioski profilaktyczne?

Żeby się zbadać, wystarczy pójść do... kiosku. Czym są kioski profilaktyczne?

Dodano: 
Kiosk profilaktyczny NFZ
Kiosk profilaktyczny NFZ Źródło: nfz.gov.pl
Są samoobsługowe, ale wyniki można omówić z doradcą. Mowa o kioskach profilaktycznych, z których można skorzystać w wojewódzkich oddziałach NFZ

O możliwości skorzystania z kiosków profilaktycznych przypomina serwis pacjent.gov.pl. Usługa jest bezpłatna.

Jakie badania można wykonać w kiosku profilaktycznym?

Jak podkreśla NFZ, kioski zapewniają prywatność i bezpieczeństwo osobom, które zdecydują się na wykonanie pomiarów. W kiosku można wykonać pomiar:

  1. wzrostu,
  2. masy ciała,
  3. indeksu masy ciała, czyli BMI,
  4. składu ciała,
  5. ciśnienia tętniczego krwi.

Po wyjściu z kiosku profilaktycznego będziesz mógł omówić swoje wyniki z doradcą ds. profilaktyki i promocji zdrowia. Od razu po pomiarach doradca powie, jakie są normy dla wykonanych przez ciebie pomiarów i czy twoje wyniki się w nich mieszczą. Doradca ma także poinformować o możliwości skorzystania z programów profilaktycznych oraz pomóc w zainstalowaniu czy obsłudze aplikacji pacjenckich.

Kto może wykonać pomiary w kiosku profilaktycznym?

Pomiary w kiosku profilaktycznym może wykonać osoba pełnoletnia. Z kiosku mogą także skorzystać osoby niewidome, głuche oraz z niepełnosprawnością ruchową – z pomocą opiekuna. Nie korzystaj z kiosku profilaktycznego, jeśli masz: rozrusznik serca, elektroniczne urządzenia wspomagające życie (np. sztuczne serce, sztuczne płuco) lub przenośne urządzenia diagnostyczne (np. elektrokardiograf, holter).

Z kiosku w ogóle nie powinny korzystać kobiety ciężarne, osoby odczuwające duszności, zawroty głowy lub ataki paniki w małych, zamkniętych przestrzeniach, osoby odczuwające drgawki podczas wpatrywania się w ekran.

Aby skorzystać z usługi, wystarczy zarezerwować wizytę. Możesz to zrobić na stronie internetowej danego oddziału wojewódzkiego NFZ lub dzwoniąc na Telefoniczną Informację Pacjenta – pod numer 800 190 590. Kioski profilaktyczne są czynne w dni pracy oddziału w godzinach 9.00–12.30 i 13.00–15.30.

Czytaj też:
Ministerstwo Zdrowia chce rozdać nagrody pacjentom. Wystarczy się przebadać

Źródło: pacjent.gov.pl/nfz.gov.pl
 0

Czytaj także