Chcesz żyć długo i szczęśliwie? Wprowadź 9 zdrowych nawyków

Chcesz żyć długo i szczęśliwie? Wprowadź 9 zdrowych nawyków

Dodano: 1
Młodzi ludzie
Młodzi ludzie Źródło: Shutterstock / Dalibor Despotovic
Chcesz żyć pełnią życia? Dbaj o swoje ciało i umysł. Skutki zarówno dobrych, jak i złych nawyków kumulują się przez całe życie. Dowiedz się, które z nich zapewnią ci długowieczność, a które niekorzystnie wpływają na stan twojego zdrowia.

Wdrożenie zdrowych nawyków już w młodym wieku może wydłużyć życie i ochronić cię przed wieloma chorobami. Na przykład przed cukrzycą, na którą choruje coraz więcej ludzi na całym świecie.

„Młodzi ludzie rzadziej cierpią na choroby przewlekłe niż starsi, ale zapobieganie chorobom, już w młodym wieku jest kluczowe. Jeśli na przykład masz pozytywny wynik badań przesiewowych pod kątem stanu przedcukrzycowego, istnieją kroki, które możesz podjąć, aby zapobiec tej chorobie" – wskazuje dr. Leana Wen z George Washington University Milken Institute School of Public Health, cytowana przez portal CNN Zdrowie.

Jakie nawyki warto wdrożyć, żeby zapewnić sobie długie życie w zdrowiu?

Regularnie kontroluj stan swojego zdrowia!

Do zdrowych nawyków powinno należeć regularne kontrolowanie stanu zdrowia. Nie zwlekaj więc z wizytą u lekarza i nie czekaj, aż pojawią się objawy choroby. Dzięki badaniom profilaktycznym możesz zapobiec wielu chorobom. Lekarz, do którego regularnie przychodzisz na wizyty, pozna twój organizm, co pozwoli mu wychwycić zmiany chorobowe na wczesnym etapie, kiedy łatwiej dolegliwość wyleczyć.

Bądź aktywny!

Regularnie podejmowana aktywność fizyczna zmniejsza ryzyko rozwoju chorób przewlekłych, takich jak cukrzyca, otyłość, nadciśnienie, choroby serca i udar mózgu. Światowa Organizacja Zdrowia zaleca dorosłym osobom, co najmniej 2,5 godziny umiarkowanej do energicznej aktywności fizycznej tygodniowo.

„Regularne ćwiczenia, zwłaszcza aerobowe wpływają nie tylko na stan fizyczny, ale poprawiają również funkcje poznawcze” – powiedziała dr Nieca Goldberg, z Grossman School of Medicine na Uniwersytecie Nowojorskim.

Sprawdź, jakie jeszcze nawyki korzystnie wpływają na stan zdrowia

Utrzymuj prawidłową waga ciała, prawidłowy wskaźnik BMI!

Jak wykazały najnowsze badania, utrzymanie zdrowego BMI, a więc prawidłowej masy ciała może wydłużyć życie o ponad dekadę. Wiąże się też z niższym ryzykiem zgonu z powodu chorób sercowo-naczyniowych i raka. Regularna aktywność fizyczna i spożywanie zdrowej żywności pomaga w osiągnięciu tego celu.

Jedz zdrową żywność!

 Możesz przedłużyć swoje życie, jedząc mniej czerwonego mięsa i przetworzonych produktów. Najlepiej zastąpić je owocami, warzywami, roślinami strączkowymi, oraz produktami pełnoziarnistymi i orzechami. Korzyści są szczególnie odczuwalne, jeśli zaczniesz się tak odżywiać już w młodym wieku. Kobiety, które zaczęły stosować optymalną dietę w wieku 20 lat, mogą wydłużyć życie o  ponad 10 lat, mężczyźni mogą dodać sobie nawet 13 lat – wskazują najnowsze badania opublikowane w czasopiśmie „PLOS Medicine”.


Dbaj o dobre samopoczucie

 Dobre samopoczucie przyczynia się w znacznym stopniu do tego, żeby organizm był w dobrej formie. Specjaliści radzą, żeby zadbać o nie, już po przebudzeniu. Spróbuj wziąć głęboki oddech po wstaniu z łóżka, wypij ulubioną kawę, wyjdź na spacer z psem. Znajdź też czas na medytację – doradzają specjaliści. Badania wskazują, że obniżenie poziomu kortyzolu, czyli hormonu stresu związane jest z większą odpornością.

Dużo śpij

Ci, którzy śpią mniej niż siedem godzin w nocy, mają zwykle wyższy poziom hormonów stresu, poziomu cukru we krwi oraz za wysokie ciśnienie krwi. Jakość snu można poprawić, wykonując regularne ćwiczenia fizyczne oraz dbając o dobrą higienę snu. Dobre efekty przynosi zasłanianie okien ciemnymi roletami i utrzymywanie chłodnej temperatury w sypialni. W sypialni nie powinno się pracować, to miejsce powinno kojarzyć się ze snem i ewentualnie z seksem – wskazują eksperci.

Nie nadużywaj alkoholu!

Nadużywanie alkoholu może prowadzić do uszkodzenia mięśnia sercowego i prowadzić do niewydolności serca. Podnosi poziom cukru we krwi i powoduje przyrost masy ciała. Jak wskazują badania, ograniczając alkohol, możesz dodać co najmniej kilka lat do twojego życia, obniżasz też ryzyko wystąpienia cukrzycy, chorób sercowo-naczyniowych, raka i innych chorób przewlekłych.

Nie pal!

Palenie papierosów jest głównym czynnikiem zachorowania na nowotwory, nie tylko  płuc, ale również raka piersi. Zwiększa też ryzyko wystąpienia chorób serca, udaru mózgu i innych schorzeń – przestrzegają lekarze.

Utrzymuj bliskie relacje z ludźmi!

Specjaliści wskazują, że utrzymywanie bliskich relacji z ludźmi wydłuża życie. Spędzaj więc czas z bliskimi ci osobami, otaczaj się przyjaciółmi i rodziną – doradzają.
Czytaj też:
Lek na długowieczność? Okazuje się, że to możliwe

Opracowała:
Źródło: CNN Health
 1

Czytaj także