Ważny lek zniknie z aptek. Producent zakończył sprzedaż w Polsce

Ważny lek zniknie z aptek. Producent zakończył sprzedaż w Polsce

Dodano: 
Apteka
Apteka Źródło: Shutterstock / i viewfinder
W Polsce nie będzie już dostępny lek Mytelase (ambenonii chloridum) stosowany w leczeniu miastenii. Producent zakończył jego sprzedaż w Polsce. Jaka jest alternatywa dla pacjentów?

Problemy z dostępnością leku Mytelase występują już od kilku miesięcy. Firma Sanofi zakończyła dystrybucję tego leku w Polsce. Nie ma odpowiedników tego leku, które byłyby dopuszczone do obrotu. Firma poinformowała o swojej decyzji odpowiednie władze zdrowotne zgodnie z obowiązującymi przepisami.

„Z uwagi na zaprzestanie przez podmiot odpowiedzialny firmę Sanofi-Aventis wprowadzania do obrotu na terytorium Polski leku Mytelase, obecnie występują problemy z zapewnieniem dostępności tego leku” - napisano w komunikacie resortu zdrowia.

Co powinni zrobić pacjenci?

Pacjenci stosujący Mytelase powinni skontaktować się z lekarzem prowadzącym, który zaplanuje dalszą terapię, adekwatną do indywidualnych potrzeb. Gdy lekarz prowadzący leczenie stwierdzi, że lek jest konieczny w dalszej terapii, minister zdrowia może wydać zgodę na sprowadzenie leku w trybie importu docelowego. Można ubiegać się też o refundację sprowadzanego leku – wskazuje resort zdrowia.

Konsultant krajowy w dziedzinie neurologii wskazał na możliwość zastosowania produktu Mestinon (pyridostigmini bromidum) jako alternatywnej metody leczenia.

Miastenia: co to za choroba?

Miastenia zaliczana jest do grupy chorób autoimmunologicznych. Jej podłoże związane jest z nieprawidłową reakcją komórek układu immunologicznego, które atakują zdrowe komórki organizmu. Błędne rozpoznawanie zdrowych komórek organizmu jako zagrożenia, skutkuje pojawieniem się poważnych zaburzeń w jego funkcjonowaniu. Miastenia jest jedną z chorób, które wpływają na funkcjonowanie układu nerwowego, ma również bezpośredni wpływ na funkcjonowanie układu mięśniowego.

Objawy choroby

Pierwsze objawy choroby najczęściej dotyczą gałek ocznych. Występuje podwójne widzenie, opadanie powiek, zaburzenia ruchów gałek ocznych. Do objawów dołączają się zaburzenia mowy oraz trudności w gryzieniu i połykaniu. Problem sprawia też chorym unoszenie rąk, chodzenie po schodach, podnoszenie się i słabnięcie mięśni podczas wysiłku.

Czytaj też:
Masz uśmiech Mony Lisy, jak z obrazu Leonarda da Vinci? Uważaj, to może być objaw groźnej rzadkiej choroby

Opracowała:
Źródło: Rynek Zdrowia, MZ
 0

Czytaj także