FDA ostrzega przed przepisem na „śpiącego kurczaka”. Skutek może być śmiertelny

FDA ostrzega przed przepisem na „śpiącego kurczaka”. Skutek może być śmiertelny

Dodano: 
Pieczony kurczak
Pieczony kurczak Źródło: Shutterstock
Amerykańska Agencja Żywności i Leków (FDA) ostrzega przed bijącym rekordy popularności na TikToku przepisie na „śpiącego kurczaka”. Nie tylko samo danie, ale już nawet jego przyrządzenie może być niebezpieczne dla zdrowia, a nawet śmiertelne. Dowiedz się dlaczego.

Zdarza się, że pojawiające się w social mediach wideoklipy zachęcają do ryzykownych zachowań czy nadużywania leków. Szczególnie niebezpieczne są, zdaniem ekspertów z FDA, te adresowane do młodzieży. Mogą narazić na utratę zdrowia, a nawet śmierć. Przykładem może być popularny przepis na „śpiącego kurczaka”, który „marynowany” jest w... lekach.

Przepis na „śpiącego kurczaka”

Przepis na to danie może zadziwić. Mięso kurczaka w czasie obróbki termicznej podlewane jest dużą ilością leku na kaszel o nazwie NyQuil. W jego składzie znajduje się paracetamol, dekstrometorfan (pochodna morfiny) i doksylamina (środek nasenny i uspokajający).

Skutki dla zdrowia

Eksperci z Amerykańskiej Agencji Żywności i Leków ostrzegają, że nie tylko spożywanie, ale już samo przyrządzanie kurczaka w ten sposób jest groźne dla zdrowia. Może prowadzić do uszkodzenia płuc, a nawet śmierci.

„Podgrzewanie leku może sprawić, że będzie on znacznie bardziej skoncentrowany; może też zmieniać jego właściwości na inne sposoby. Nawet jeśli nie jesz kurczaka, wdychanie oparów leku podczas gotowania może spowodować, że wysoki poziom farmaceutyku dostanie się do twojego organizmu. Może nawet uszkadzać płuca" – informuje agencja.

Apel do rodziców

To nie pierwszy taki przypadek, kiedy młodym ludziom podsuwa się pomysł na zażywanie szkodliwych substancji. Wcześniej na TikToku pojawił się klip wideo zachęcający do eksperymentów z dostępnym bez recepty lekiem na alergię zawierającym difenhydraminę. Ten eksperyment dla wielu osób skończył się wizytą w szpitalu, a niekiedy nawet i śmiercią spowodowaną przedawkowaniem substancji. Eksperci zalecają, żeby nie tylko chronić leki przed dziećmi, ale też rozmawiać z nimi na temat zagrożeń płynących z bezmyślnego powielania trendów na TikToku.

Reakcja TikToka

Na zamieszczenie niebezpiecznego dla zdrowia przepisu zareagował także sam TikTok, umieszczając ostrzeżenie. Oto jego treść:

„Niektóre wyzwania online mogą być niebezpieczne, niepokojące, a nawet sfabrykowane. Dowiedz się, jak rozpoznawać szkodliwe wyzwania, aby chronić swoje zdrowie i dobre samopoczucie”.

Czytaj też:
Uwaga na nowy narkotyk z USA! „Tęczowy fentanyl” zbiera śmiertelne żniwo

Opracowała:
Źródło: WP abc Zdrowie
 0

Czytaj także