Kobietom, które długo pracują, grozi poważna choroba

Kobietom, które długo pracują, grozi poważna choroba

Dodano: 
Kobieta w biurze. Zdjęcie ilustracyjne
Kobieta w biurze. Zdjęcie ilustracyjne / Źródło: Fotolia
Kobiety powinny pracować krócej niż mężczyźni. Przede wszystkim dlatego, że po powrocie do domu wykonują kolejne obowiązki, na ogół związane z życiem rodzinnym. Kobiety, które długo pracują, mają większe szanse zachorowania na cukrzycę – wynika z badania opublikowanego w czasopiśmie „BMJ Open Diabetes Research & Care”.

Teoretycznie w tygodniu powinniśmy pracować 40 godzin. Wiele osób poświęca jednak na pracę znacznie więcej czasu. Nadgodziny pojawiają się niemal w każdej branży. Zdarzają się sporadycznie lub występują nagminnie. Zarówno kobiety, jak i mężczyźni często spędzają w pracy 45 godzin tygodniowo i więcej. Jak wynika z ostatnich badań, taki styl życia odbija się na zdrowiu kobiet.

Nadgodziny a zdrowie

Badacze przyjrzeli się danym zebranym od 7 065 Kanadyjczyków, które były kompletowane przez 12 lat. Odkryli, że kobiety, które konsekwentnie pracowały 45 godzin lub dłużej w tygodniu, miały o 63 proc. większe ryzyko zachorowania na cukrzycę niż osoby, które pracowały od 35 do 40 godzin tygodniowo. Efekt został jedynie nieznacznie zmniejszony, biorąc pod uwagę palenie papierosów, ćwiczenia fizyczne, spożycie alkoholu i wskaźnik masy ciała. Co ciekawe, mężczyźni, którzy pracowali dłużej, nie byli narażeni na zwiększone ryzyko cukrzycy.

Czytaj także:
Co dzieje się z twoim ciałem, gdy jesteś zestresowany?

Praca a obowiązki domowe

Skąd taka różnica między płciami? Najprawdopodobniej chodzi o to, co robimy w czasie wolnym. Kobiety znacznie częściej niż mężczyźni po powrocie z pracy zajmują się obowiązkami domowymi – praniem, gotowaniem, sprzątaniem i opieką nad dziećmi. Kluczowy więc może być brak odpoczynku. Nadmiar obowiązków zawodowych i prywatnych powoduje stres, który może odbić się na zdrowiu. Ponadto kobiety nie mają czasu, by odpowiednio o siebie zadbać – zjeść wartościowy posiłek, poćwiczyć, zrelaksować się i wyspać. Wszystkie te czynniki mogą prowadzić do wielu poważnych chorób, np. cukrzycy, chorób serca, depresji.

Stres i przemęczenie a zdrowie

Notoryczne zmęczenie ma bardzo niekorzystny wpływ na nasze zdrowie i to niezależnie od płci. Jedna zarwana noc lub jednorazowe nadgodziny raczej nie będą miały dramatycznych konsekwencji, ale jeśli taka sytuacja trwa dłużej, możemy mieć poważny problem. Stres powoduje, że jesteśmy nieustannie w pełnej gotowości, co wcześniej czy później prowadzi do wyczerpania fizycznego i psychicznego. Brak odpoczynku i niewyspanie powodują spadek koncentracji, zaburzenia apetytu, depresję, znaczne pogorszenie stanu zdrowia.

Czytaj także:
Atak migreny? Tak go pokonasz

Co możesz dla siebie zrobić?

  • Staraj się poświęcać na pracę zawodową nie więcej niż 40 godzin tygodniowo.
  • Unikaj nadgodzin.
  • Jeśli uważasz, że masz zbyt wiele obowiązków, porozmawiaj z szefem.
  • Każdego dnia staraj się znaleźć czas dla siebie.
  • Znajdź odpowiednią formę relaksu – czytaj książki, ćwicz jogę, naucz się medytować, zdrzemnij się, pójdź do kina, spotkaj się ze znajomymi.
  • Zadbaj o zdrową dietę i regularność posiłków.
  • Systematycznie uprawiaj sport lub chociaż spaceruj.
  • Rozdziel obowiązki domowe między wszystkich domowników.
  • Wolne dni poświęć na odpoczynek.
  • Wykorzystaj urlop, planując go z wyprzedzeniem.
  • Zadbaj o swoje zdrowie, wykonując regularnie badania profilaktyczne.
  • Jeśli zauważysz u siebie pierwsze objawy depresji, idź do specjalisty.

Czytaj także:
„Mama zawsze taka była. Nie chciało jej się żyć”. Z czym zmagają się dzieci depresyjnych rodziców?

Czytaj także