Witamina B5 ma ogromny wpływ na funkcjonowanie organizmu. Czym grozi niedobór?

Witamina B5 ma ogromny wpływ na funkcjonowanie organizmu. Czym grozi niedobór?

Dodano: 
Produkty spożywcze bogate w witaminę B5
Produkty spożywcze bogate w witaminę B5 / Źródło: Fotolia / bit24
Witamina B5, inaczej kwas pantotenowy, należy do witamin z grupy B, które są rozpuszczalne w wodzie i mają ogromny wpływ na funkcjonowanie układu nerwowego. Witamina B5 znajduje się w wielu suplementach diety, dostępnych bez recepty. Sprawdź, czy możesz zmagać się z niedoborem kwasu pantotenowego.

Witamina B5, zwana inaczej kwasem pantotenowym, znajduje się żywności pochodzenia zwierzęcego i roślinnego, a więc może się wydawać, że niedobór tej witaminy jest właściwie niemożliwy. Do niskiego poziomu kwasu pantotenowego faktycznie dochodzi rzadko, ale może się zdarzyć. Witaminy z grupy B nie są magazynowane przez nasz organizm, dlatego trzeba dostarczać je wraz z pożywieniem każdego dnia. Osoby zdrowe, które prowadzą różnorodną dietę raczej nie mają się czego obawiać. Pytanie, czy możesz powiedzieć, że jesteś jedną z nich?

Witamina B5 – funkcje

Witamina B5 pełni wiele istotnych funkcji. Oto niektóre z nich:

  • umożliwia regenerację skóry i błon śluzowych,
  • uczestniczy w procesach metabolicznych,
  • bierze udział w produkcji przeciwciał, zwalczających przeróżne infekcje,
  • pomaga przekształcać pożywienie w energię,
  • wspiera wytwarzanie czerwonych krwinek i hormonów,
  • wspomaga funkcjonowanie układu nerwowego i wątroby,
  • odpowiada za piękne włosy, skórę i paznokcie.

Suplementacja witaminy B5 jest czasem elementem leczenia różnych schorzeń, np. trądziku lub innych problemów skórnych.

Czytaj także:
Jak zwiększyć ilość błonnika w diecie? 15 skutecznych sposobów

Witamina B5 – niedobór

Niedobór witaminy B5 może objawiać się:

  • bólem głowy,
  • problemami trawiennymi,
  • pogorszeniem się stanu cery,
  • zmęczeniem,
  • bólem mięśni,
  • omdleniami,
  • pękaniem skóry w kącikach ust,
  • wypadaniem włosów,
  • drażliwością,
  • zaburzoną koordynacją mięśni.

Dobra wiadomość jest taka, że wszystkie niepokojące objawy znikają, gdy uzupełni się niedobór.

Czytaj także:
Sprawdź, czy możesz cierpieć na niedobór biotyny

Witamina B5 – dieta i suplementacja

Zapobieganie niedoborowi jest niezwykłe łatwe, ponieważ witamina B5 znajduje się w większości produktów spożywczych. Prowadząc więc zdrową, zbilansowaną dietę, nie powinno jej zabraknąć. Warto jednak pamiętać, że kilkadziesiąt procent witaminy B5 ulega zniszczeniu w trakcie obróbki termicznej. Witaminę B5 znajdziesz w:

  • większości warzyw,
  • płatkach zbożowych,
  • grzybach,
  • chudym mięsie,
  • łososiu,
  • orzechach,
  • nabiale,
  • jajkach.

Zapotrzebowanie na witaminę B zmienia się wraz z wiekiem. Jest też zależne od naszego stanu zdrowia i sytuacji, np. kobiety w ciąży i karmiące piersią są bardziej narażone na niedobór, ale także osoby uzależnione od alkoholu lub zawodowo uprawiające sport.

Witamina B5 jest często dodawana do produktów do pielęgnacji włosów i skóry, a także kosmetyków do makijażu. Dexpanthenol, substancja chemiczna wytwarzana z witaminy B5, jest stosowana w kremach i płynach nawilżających skórę.

Czytaj także:
Ta dieta może mieć fatalny wpływ na życie seksualne

Czytaj także

 0