5 błędów zdrowotnych, które popełnisz przez ten weekend

5 błędów zdrowotnych, które popełnisz przez ten weekend

Dodano: 
Toast
Toast / Źródło: Pexels / Isabella Mendes
Długo wyczekiwany weekend może sprzyjać popełnianiu licznych błędów zdrowotnych. Chwilowy odpoczynek od obowiązków zawodowych i związanego z nimi stresu jedynie pozornie sprzyja relaksowi i dbałości o swoje zdrowie.

W piątek wieczorem odczuwamy niesamowitą ulgę. Marzymy o tym, aby porządnie się wyspać, nadrobić zaległości w domowych obowiązkach oraz podtrzymać relacje rodzinne i towarzyskie. Z pozoru weekend sprzyja relaksowi i odstresowaniu, ale to tylko pozory. Tak naprawdę nieświadomie zaczynamy planować nadchodzące „wolne” dni i tym samym znowu zaczynamy się stresować.

W pułapce weekendu…

Niestety szybkie tempo życia i ciągły pęd do doskonałości sprawiają, że przestajemy traktować dni wolne, jako sposób na odpoczynek i regenerację. Co więcej, wiele osób nie umie już odpoczywać, a dzień spędzony bez myślenia o pracy jest dla nich dniem straconym. Otaczająca nas rzeczywistość wpływa na nas w sposób destrukcyjny nie tylko, jeżeli chodzi o nasz stan zdrowia fizycznego, ale także psychicznego.

Jakie błędy zdrowotne popełnisz w ten weekend?

1. Będziesz się stresować

W domu bałagan, który trzeba posprzątać, lodówka świeci pustkami, więc nie obejdzie się bez większych zakupów, a na dodatek w niedzielę na obiad przychodzi teściowa. Tak wygląda weekend sporej części dorosłych Polaków. Jeżeli dodamy do tego konieczność odrobienia z dzieckiem kilkunastu weekendowych zadań domowych i pomoc w nauce do zbliżających się sprawdzianów, odkładaną przez długi czas wizytę na basenie, na siłowni lub w kinie oraz jeszcze kilka innych spraw do załatwienia, to nasz system nerwowy może to poważnie odchorować.

Stres zabija i trzeba o tym wiedzieć. Nie da się być ideałem w każdej dziedzinie i zawsze wypełniać planu w 100%, a doba ma jedynie 24 godziny. Czasami trzeba zwolnić i naprawdę nikt na tym nie ucierpi, a wręcz przeciwnie – wszyscy zyskają, jeżeli do codziennych obowiązków, także tych weekendowych, będziesz podchodzić na spokojnie.

2. Zabijasz każdą, nawet najmniejszą, bakterię w swoim domu

W polskiej kulturze sobota jest dniem wielkich porządków. Ma to swoje uzasadnienie, bo w tygodniu nie mamy czasu na zajęcie się wszystkim, ale czy naprawdę trzeba w każdą sobotę biegać cały dzień ze ścierką do kurzu, mopem oraz płynem dezynfekującym? Nie trzeba!

Wystarczą porządki z użyciem naturalnych środków czystości np. wody z octem i odrobiną ulubionego olejku eterycznego – taki płyn może nie ma koloru i zapachu tego, który znajdziesz na sklepowej półce, ale za to nie niszczy zdrowia. Chemiczne opary, które wdychamy podczas sprzątania z użyciem detergentów, szkodzą układowi oddechowemu, powodują alergie i mogą przyczyniać się do rozwoju chorób nowotworowych. Dodatkowo sterylne warunki w domu jedynie zwiększają ryzyko infekcji, zamiast je zmniejszać.

3. Zapomnisz o zdrowej diecie

Weekend to czas, kiedy najczęściej pozwalamy sobie na drobne odstępstwa od zdrowego jadłospisu oraz „niewinne przyjemności”. Pamiętaj, że z jednego kawałka pizzy może zrobić się kilka, a szklanka gazowanego napoju zwykle jest tylko początkiem. Jeżeli dodamy do tego kilka czekoladek, drożdżówkę, którą kupisz, bo wyjdziesz z domu na zakupy bez śniadania oraz pyszne ciastko z kremem do popołudniowej kawy, to może się okazać, że kalorie ograniczone w ciągu ostatnich dni wrócą do ciebie jak bumerang. Zdrowa dieta to Twoja inwestycja w przyszłość, więc nie zapominaj o niej także w weekend!

4. Spędzisz kilka godzin przed ekranem laptopa, tabletu i smartfona

W weekend przychodzi też czas na nadrobienie zaległości w internetowych przyjemnościach. Na pewno nie odmówisz sobie chwili z ulubioną grą komputerową, sprawdzenia, co dzieje się u twoich znajomych na Facebooku i Instagramie, a także korzystania z innych pożeraczy wolnego czasu. Efekt? Kilka lub kilkanaście godzin przesiedzianych w niewygodnej pozycji z ekranem emitującym niebieskie światło, które niszczy wzrok i w negatywny sposób wpływa na układ nerwowy.

5. Wypijesz za dużo alkoholu

Alkohol szkodzi zdrowiu, nawet jeżeli nie piejemy go w dużych ilościach. W weekend chętniej sięgamy po piwo, wino oraz kolorowe koktajle alkoholowe, które mają nam pomóc się odstresować. Nie jest to dobry pomysł, dodatkowo, jeżeli wypijesz za dużo, czeka Cię kac, który skutecznie zrujnuje resztę weekendu, więc kolejny tydzień rozpoczniesz w kiepskim humorze i z wyrzutami sumienia. A nie lepiej było wyjść na spacer, poczytać dobrą książkę lub porządnie się wyspać?

Nie możesz schudnąć? Wypróbuj te sztuczki:

1. Prowadź dziennik odżywiania
Badania pokazują, że spisywanie tego, co jesz i pijesz pomaga schudnąć i zajmuje niewiele czasu, bo mniej niż 15 minut dziennie. Dla wielu jeszcze lepszą opcją niż tradycyjny papierowy dziennik będą te elektroniczne. Monitorowanie spożywanych pokarmów za pomocą popularnych aplikacji na smartfony dostarczy ci cennych informacji na temat tego, co konsumujesz, co jest szczególnie istotne, ponieważ często nie jemy dokładnie tego, co myślimy, że ląduje na naszych talerzach. Popijanie słodkich koktajli i napojów gazowanych lub bezmyślnie spożywane przekąski w ciągu dnia mogą znacznie utrudnić odchudzanie, ale jeśli dokładnie i systematycznie prowadzisz dziennik, możesz wyznaczać konkretne codzienne cele, aby zwiększyć szansę odniesienia sukcesu w kwestii odchudzania.

2. Nie daj się przytłoczyć narzuconym restrykcjom
Jeśli czujesz się przemęczony lub masz wahania nastroju i problemy z kontrolowaniem swoich pragnień i zachcianek, twoje ciało może próbować ci powiedzieć, że potrzebuje więcej jedzenia, a w konsekwencji może zacząć buntować się przeciwko twoim wysiłkom związanym z odchudzaniem. Jeśli stosujesz dietę, która nie zaspokaja twoich potrzeb kalorycznych i przez to jesz za mało, uruchamia się naturalna bariera ochronna organizmu, która zatrzymuje każdy gram spożywanego jedzenia. W rezultacie metabolizm zwalnia, przez co możesz doświadczyć efektu jo-jo, czyli odzyskiwania utraconej wagi. Dietetycy ostrzegają, że aby zdrowo schudnąć, nie powinieneś przekraczać deficytu kalorii wynoszącego 500 kalorii dziennie. Jednak udaj się na spersonalizowaną konsultację dietetyczną, aby określić zapotrzebowanie na kalorie na podstawie czynników takich jak waga, poziom aktywności i wszelkie problemy zdrowotne.

3. Bądź czujny
To, że jedzenie jest dobre dla ciebie nie oznacza, że ​​możesz spożywać niezdrowe, zbyt duże porcje. Wiele osób wierzy, że skoro niektóre pokarmy są zdrowe, to mogą jeść je bez ograniczeń. Jednak kalorie też mają znaczenie. Jedna łyżka oleju (dowolnego rodzaju) zawiera około 120 kalorii. Jeśli kiedykolwiek zanurzałeś chleb w oliwie z oliwek w restauracji, wchłania się jak gąbka. Z łatwością możesz spożyć kilkaset kalorii, zanim na twoim stole pojawi się danie główne. Ludzie jedzą zbyt dużo popularnych zdrowych produktów. jak awokado (ponad 300 kalorii w jednym owocu) i hummus (80 kalorii w zaledwie 2 łyżkach stołowych, choć większość z nas je go więcej za jednym razem). Zamiast tego ustal porcje jedzenia bez względu na to, jak zdrowe jest, za pomocą określonych miarek, aby mieć kontrolę nad wielkością porcji.

4. Jedz warzywa nieskrobiowe
Z drugiej strony istnieją produkty, które zazwyczaj możesz jeść nawet w dużych ilościach, takie jak warzywa nieskrobiowe, w tym: sałata, papryka, ogórki, grzyby, brokuły i kalafior. Są niskokaloryczne, bogate w witaminy, minerały i błonnik, który pomaga ci czuć się pełnym, gdy próbujesz schudnąć. Trudno jest zjeść zbyt dużo warzyw, jednak pamiętaj o tym, by ilość oleju lub sosu, jaką do nich dodajesz, nie była zbyt duża.

5. Jedz bez rozpraszaczy
Podczas wycieczki po wymarzoną wagę pamiętaj, że jedzenie to nie tylko „tankowanie” paliwa. To coś, co można celebrować. Nie jedz przed telewizorem, komputerem ani podczas przeglądania telefonu. Zamiast tego usiądź przy stole i ciesz się posiłkiem bez zbędnych przerw. Uważne jedzenie, czyli koncentrowanie się na każdym kęsie i delektowanie się nim pomaga zapobiegać przejadaniu się. Jesz więcej, gdy wykonujesz wiele zadań, a mniej, gdy zwracasz uwagę na to, co jesz. Jedzenie bez rozpraszania się pozwoli ci lepiej odczuć, kiedy twój żołądek stanie się pełny.

6. Wrzuć na luz
Istnieje duży związek między stresem a przybieraniem na wadze. Kiedy jesteś w stanie przewlekłego stresu, kortyzol może niemal wybijać poza skalę, przez co zwiększa apetyt na niezdrowe potrawy, takie jak żywność przetworzona czy słodycze, w celu tymczasowego złagodzenia stresu i dostarczenia energii. Z czasem może to prowadzić do przyrostu masy ciała i wysokich stanów zapalnych. Staraj się wyluzować i ograniczyć poziom stresu, kiedy tylko możesz. Rób często krótkie przerwy na spacery w ciągu dnia, zadzwoń do przyjaciela, weź udział w zajęciach fitness lub napij się herbaty. Danie sobie możliwości rozładowania się może mieć duży wpływ na codzienny poziom stresu i lepszą energię.

7. Zaostrz rygor w kwestii snu
Jeśli nie dajesz swojemu organizmowi wystarczającej ilości snu, czyli co najmniej siedem godzin nieprzerwanego snu każdej nocy, jeszcze trudniej będzie ci schudnąć. Jakość snu wpływa na metabolizm i poziom hormonów głodu. Oznacza to, że kiedy masz niedostatek snu, czujesz się głodny i jesz więcej w porównaniu do okresów, kiedy jesteś faktycznie wypoczęty. Kluczem do wprowadzenia zdrowych nawyków w kwestii snu jest zaplanowanie go tak, jak czynisz to w przypadku każdej innej ważnej sprawy. Staraj się zachować jak najbardziej zbliżone pory snu każdej nocy, najlepiej jest iść spać i wstawać codziennie o tych samych porach. Zamień czynności pozornie odprężając, takie jak śledzenie aktywności znajomych na portalach społecznościowych i oglądanie telewizji na ciepłą kąpiel, krótki spacer lub poczytaj książkę.
Czytaj też:
Ile kalorii ma wódka?

 0

Czytaj także