Trening dziecka – co powinniśmy wiedzieć

Trening dziecka – co powinniśmy wiedzieć

Dodano: 
Jeśli chcemy pomóc dziecku w procesie odchudzania lub zaszczepić w nim miłość do aktywnego trybu życia, musimy mieć wiedzę na temat treningu.

Czasami rodzice kierują się modą, wybierając trening dla dziecka. Musimy pamiętać, że nie wszystko to, co jest dobre dla dziecka koleżanki, będzie odpowiednie dla naszego. Często nie mamy pewności, co jest właściwe dla organizmu naszego dziecka, a co nie. Inspirujemy się ćwiczeniami, które znamy lub które widzieliśmy np. w telewizji. W ciągu dnia staramy się znaleźć czas na ruch naszego dziecka, nie mając świadomości, że nie każda pora oraz narzucona częstotliwość ćwiczeń będzie dobra. By dobrze zadbać o zdrowie i kondycję fizyczną naszego malucha, podpowiem, co robić, a czego unikać, by zapewnić mu zdrowy rozwój.


1. Zadbajmy o odpowiednią dietę i trening

Jeśli nasze dziecko ma problemy z dodatkowymi kilogramami, pamiętajmy, że odpowiednia dieta musi iść w parze z odpowiednio dobranym treningiem. Tych dwóch elementów nie wolno rozdzielać! Na każdym etapie odchudzania muszą one z sobą współgrać. Odpowiednie połączenie tych składowych jest najlepszym narzędziem w walce z otyłością i nadwagą, powodującym trwałe zmiany metaboliczne umożliwiające skuteczne spalanie tłuszczu, zarówno w trakcie wysiłku, jak i po jego zakończeniu. Pamiętajmy, że nie pomożemy naszemu dziecku, jeśli zafundujemy mu tylko jedno z dwóch rozwiązań – albo dietę, albo trening.

2. Nie pozwólmy dziecku ćwiczyć bezpośrednio po posiłku!

Po każdym posiłku wzrasta poziom insuliny – hormonu wytwarzanego przez trzustkę, co znacznie zmniejsza redukcję tkanki tłuszczowej podczas treningu. Nagły wzrost insuliny powoduje także transport tryptofanu do mózgu, gdzie jest on przekształcany w serotoninę, związek powodujący uczucie letargu i zmęczenia.

3. Nie wpajajmy dziecku, że zbyt częste i intensywne ćwiczenia to dobre rozwiązanie

Intensywny trening, szczególnie na początku odchudzania, może jedynie spowolnić metabolizm naszego dziecka, co wiąże się z zablokowaniem procesów spalania tkanki tłuszczowej, a nawet jej dodatkowym odkładaniem! Zalecenia treningowe muszą uwzględniać indywidualne możliwości malucha (poziom wytrenowania i kondycję zdrowotną) oraz powinny bazować na formach aktywności umożliwiających realizację założonych celów.

4. Nieprawidłowa technika i tempo wykonywania ćwiczeń

Jeśli nasze dziecko zmaga się z otyłością, kwestie związane z odżywianiem oraz treningiem powinniśmy skonsultować ze specjalistą. Należy skrupulatnie stosować się do zaleceń dotyczących kolejności ćwiczeń, liczby serii i powtórzeń, czasów przerw wypoczynkowych między kolejnymi seriami i ćwiczeniami oraz obciążeń. Tylko wtedy trening osiągnie pożądany efekt! Jeśli chodzi o trening dzieci, tu powinniśmy zwracać szczególną uwagę na wytyczne ekspertów. Pamiętajmy, że każde dziecko wymaga indywidualnego podejścia!

5. Trening z rodziną

Nawet dla najmłodszych dzieci najlepszą formą ruchu jest taniec, trening w grupie rówieśników realizowany w formie zabawy czy sporty walki. Bardzo dobrym rozwiązaniem są również zajęcia na basenie w towarzystwie rodziców. Na tego typu formach spędzania wolnego czasu skorzysta nie tylko dziecko, ale również cała rodzina. Mamy wiele możliwości. To od nas zależy, z której skorzystamy i czy w ogóle zdecydujemy się na mały trening. Ale pamiętajmy, drodzy rodzice, że tu chodzi o zdrowie naszych pociech, postarajmy się zatem odpowiednio często urozmaicać w aktywny sposób czas swojemu dziecku. Po pracy z pewnością znajdzie się chwila na spacer lub basen. Godzina między 17.00 a 18.00 będzie odpowiednią porą na trening. Dla dziecka ruch, prócz tego, że jest doskonałym sposobem na zrzucenie kilogramów, będzie idealną formą regeneracji po pracowitym dniu w szkole.

KONRAD GACA – EKSPERT DS. LECZENIA OTYŁOŚCI, SPECJALISTA ŻYWIENIOWY, PREZES STOWARZYSZENIA ZAPOBIEGANIA OTYŁOŚCI, AUTOR PUBLIKACJI NA TEMAT ZDROWEGO ŻYWIENIA I ODCHUDZANIA

Okładka tygodnika WPROST: 49/2015
Więcej możesz przeczytać w 49/2015 wydaniu tygodnika „Wprost”
Zamów w prenumeracie lub w wersji elektronicznej:

Czytaj także

 0