Odkryto związek między mikrobiotą jelitową a chorobami zapalnymi

Odkryto związek między mikrobiotą jelitową a chorobami zapalnymi

Jelita
Jelita Źródło:Shutterstock / Dudnik Photo
Zespół ekspertów z francuskiego Uniwersytetu Lavala odkrył związek między bakteriami jelitowymi a przewlekłymi chorobami zapalnymi.

Zespół kierowany przez Érica Boilarda z Université Laval odkrył, że białko naturalnie obecne w jelitach oddziałuje na mikrobiotę i powoduje powstawanie cząsteczek, które zaostrzają objawy chorób zapalnych, np. zapalenia stawów. Wyniki opublikowano na łamach Journal of Clinical Investigation – Insight.

Nowe odkrycia dotyczące mikrobiomu

Białko o nazwie fosfolipaza A2-IIA zostało odkryte kilka lat temu w płynie otaczającym stawy osób z zapaleniem stawów. Białko zostało następnie wykryte w innym miejscu organizmu, zwłaszcza w jelicie, gdzie jest produkowane w dużych ilościach. „Białko w niewielkim stopniu oddziałuje z błoną ludzkich komórek, ale ma duże powinowactwo do błon bakteryjnych. Wiąże się z tymi błonami i rozszczepia je, uwalniając małe cząsteczki, takie jak kwasy tłuszczowe” – powiedział dr Boilard.

Aby zbadać wpływ tego białka na mikroflorę jelitową, naukowcy wykorzystali linię myszy transgenicznych. Mają one bowiem ludzki gen, który koduje fosfolipazę A2-IIA. Eksperymenty na myszach wykazały, że fosfolipaza zmienia profil lipidów bakteryjnych, które trafiają do jelit. „Uwalniając kwasy tłuszczowe z błon bakteryjnych, białko wytwarza prozapalne lipidy, które zaostrzają przewlekły stan zapalny i zwiększają nasilenie objawów zapalenia stawów” – podsumował dr Boilard.

Z kolei japońscy naukowcy z Uniwersytetu Tokijskiego wykazali, że działanie fosfolipazy na mikrobiotę jelitową myszy wpływa również na łuszczycę, inną chorobę zapalną, a także na raka skóry. „Trzy lata temu zdaliśmy sobie sprawę, że nasze zespoły są na tym samym torze”, powiedział dr Boilard. Prace obu zespołów sugerują, że miejscowe hamowanie fosfolipazy może złagodzić proces zapalny, który zaostrza niektóre choroby.

Tych 5 produktów zmniejsza stany zapalne w płucach. Warto je jeść