Przeanalizowali DNA raka. To, co odkryli mówi wiele o jego genomie

Przeanalizowali DNA raka. To, co odkryli mówi wiele o jego genomie

Komórki nowotworowe
Komórki nowotworowe Źródło: Shutterstock
Naukowcy z Cambridge przeanalizowali genomy rakowe od ponad 12 tys. pacjentów i uzyskali nowe, cenne informacje na temat rozwoju choroby.

Rak jest uważany za uszkodzoną wersję naszych własnych, zdrowych komórek. Odpowiadają za to mutacje w naszym DNA, w wyniku których komórki rosną i dzielą się w niekontrolowany sposób. Nowotwory są klasyfikowane na podstawie ich lokalizacji w organizmie i rodzaju zaangażowanych komórek. Jednak badania genetyczne nad rakiem mogą dostarczyć kolejną porcję wartościowych informacji.

Genetyczne badania nad rakiem

Ostatnio badania na ogromną skalę zostały przeprowadzone przez brytyjskich naukowców. Przeanalizowali oni strukturę genetyczną ponad 100 tys. komórek rakowych od ok. 12 tys. pacjentów. Tak duża ilość danych pozwoliła im odkryć nowe wzorce w DNA nowotworów. Naukowcy uważają, że to pomoże im poprawić diagnostykę i formy terapii.

Główna badaczka, prof. Serena Nik-Zainal z Cambridge University Hospitals przekazała BBC, że badanie było jak „archeologiczne wykopaliska” ludzkiego raka. Wzorce w DNA nowotworów porównała do śladów dinozaurów, z których każdy jest inny i dostarcza cennych informacji. Dzięki tysiącom zmian genetycznych widocznych w każdym z analizowanych guzów naukowcy byli w stanie wykryć określone kombinacje zmian genetycznych. Mogą mieć one kluczowe znaczenie dla rozwoju nowotworów.

Następnie porównali swoje wyniki z innymi międzynarodowymi badaniami na temat nowotworów i potwierdzili odkrycie 58 nowych wzorców genetycznych raka. Dostarczyło to informacji na temat nieprawidłowości genetycznych, podatności na określone leki czy środowiskowych przyczyn rozwoju nowotworu. Badania zostały opublikowane w czasopiśmie Science.

Badacze: tłumienie emocji może utrudniać powrót do zdrowia