Jak spowolnić proces starzenia się nawet o 6 lat? Trzeba przestrzegać tych wskazówek

Jak spowolnić proces starzenia się nawet o 6 lat? Trzeba przestrzegać tych wskazówek

Dodano: 
Dwójka witalnych  ludzi
Dwójka witalnych ludzi Źródło: Pexels
Naukowcy przypominają, że to, w jakim tempie starzeje się nasz organizm, zależy w pewnym stopniu od nas samych. Jak opóźnić proces starzenia się nawet o kilka lat? Są na to proste sposoby.

Wiek biologiczny obrazuje stan naszego zdrowia, a także „zużycie organizmu”. Może różnić się od naszego wieku metrykalnego (wieku chronologicznego). Jeżeli na przykład 30-letni mężczyzna nie uprawia sportu, źle się odżywia, a także pali papierosy, to jego wiek biologiczny będzie wyższy. Z kolei osoby, które prowadzą zdrowy tryb życia, mogą mieć młodszy wiek biologiczny niż chronologiczny.

Zdrowie serca a wiek biologiczny

Na tegorocznym spotkaniu American Heart Association badacze przedstawili dane z analizy, która obejmowała 6500 dorosłych osób. Mieli oni średnio 47 lat. Analiza wykazała związek między dobrą kondycją serca a wolniejszym procesem starzenia się organizmu. Osoby, których serce było w dobrej kondycji, były mniej więcej o 6 lat młodsze, niż wskazywałby ich wiek chronologiczny. W praktyce oznacza to więc, że w zależności od trybu życia, a w konsekwencji stanu swojego zdrowia, osoby urodzone nawet w tym samym dniu mogą mieć różny wiek biologiczny.

Z kolei osoby, których serce oraz układ krążenia były w gorszym stanie, miały wyższy wiek biologiczny, niż wynikało to z ich daty urodzenia. Taki wiek biologiczny jest obliczany poprzez połączenie rzeczywistego wieku danej osoby z poziomem 9 markerów we krwi.

Jak spowolnić biologiczne starzenie się organizmu? 8 wskazówek

Spowolnione tempo biologicznego starzenia się może zmniejszyć ryzyko rozwoju chorób serca oraz innych schorzeń, których ryzyko wystąpienia rośnie wraz z wiekiem. Młodszy wiek biologiczny w porównaniu do rzeczywistego wieku chronologicznego może więc przyczynić się do przedłużenia życia.

Opracowano „kluczową ósemkę” wskazówek, jak spowolnić biologiczne starzenie się naszego organizmu, która opiera się na zaleceniach Amerykańskiego Stowarzyszenia Kardiologicznego. Oto sposoby na to:

  1. Zdrowe jedzenie – należy stosować dietę bogatą w owoce, warzywa oraz chude mięso, wybierać produkty pełnoziarniste oraz zdrowe źródła białka. Trzeba z kolei unikać jedzenia smażonych potraw i produktów, które zawierają dużo cukru. Warto też ograniczyć spożywanie soli i alkoholu.
  2. Aktywność fizyczna – Amerykańskie Towarzystwo Kardiologiczne rekomenduje także regularną aktywność fizyczną. Zaleca 150 minut umiarkowanej aktywności aerobowej tygodniowo lub 75 minut intensywnej aktywności aerobowej. Aktywność aerobowa o umiarkowanym natężeniu obejmuje takie aktywności jak chodzenie, jogging, jazda na rowerze, aerobik w wodzie lub taniec towarzyski. Z kolei intensywna aktywność obejmuje bieganie, jazdę na rowerze stacjonarnym, pływanie lub skakanie na skakance.
  3. Rzucenie tytoniu – palenie tytoniu niesie za sobą negatywne skutki dla naszego organizmu, jest to między innymi wzrost ciśnienia krwi, uszkodzenie naczyń krwionośnych. Osoby, które rzuciły palenie, mogą zmniejszyć ryzyko choroby wieńcowej o połowę w ciągu roku od zaprzestania palenia. Rzucenie tego nałogu może też prowadzić do spowolnienia procesu biologicznego starzenia się.
  4. Zdrowa ilość snu – u osób, które nie wysypiają się wystarczająco, może wystąpić podwyższone ciśnienie krwi, wyższy poziom cholesterolu oraz cukru, a także zwolnienia tempa metabolizmu. Jeżeli będziemy spać przez odpowiednią ilość godzin (7-9 godzin) dziennie możemy poprawić zdrowie swojego serca a w konsekwencji spowolnić też proces biologicznego starzenia się.
  5. Dbanie o odpowiednią wagę – do nadwagi lub otyłości przyczynia się wiele czynników, dlatego ważne jest prowadzenie zdrowego stylu życia. Spożywanie nieodpowiednich pokarmów oraz siedzący tryb życia mogą przyczynić się do przyrostu masy ciała. Z kolei zwiększona masa ciała sprzyja występowaniu wielu chorób, między innymi cukrzycy. Odpowiedni wskaźnik masy ciała również pozytywnie wpływa na nasz wiek biologiczny.
  6. Kontrolowanie poziomu cholesterolu – podwyższony poziom cholesterolu w konsekwencji może zwiększać ryzyko udaru mózgu i ataku serca.
  7. Kontrolowanie poziomu cukru we krwi – podwyższony poziom cukru we krwi prowadzi do cukrzycy. Poprzez obniżenie poziomu cukru we krwi, biologiczny wiek również może się spowolnić.
  8. Zarządzenie ciśnieniem krwi – wysokie ciśnienie krwi może obciążać układ sercowo-naczyniowy. To z kolei może prowadzić do niewydolności serca, udaru mózgu oraz zawału serca. Odpowiedni poziom ciśnienia krwi można osiągnąć między innymi poprzez zwiększoną aktywność fizyczną i zdrową dietę, zwłaszcza przez ograniczenie spożycia soli. Sprawdźcie, jakie są nowe normy ciśnienia krwi.

Czytaj też:
Naukowcy zważyli... układ odpornościowy. Wynik zaskakuje
Czytaj też:
Pokaż swoją twarz, a powiem ci, co jesz. Zobacz, jak dieta wpływa na wygląd

Źródło: Zdrowie WPROST.pl / newsroom.heart.org, medicalnewstoday.com, theguardian.com