Przytulanie w dobie pandemii może być niebezpieczne. Jak robić to mądrze i bez ryzyka?

Przytulanie w dobie pandemii może być niebezpieczne. Jak robić to mądrze i bez ryzyka?

Dodano: 
Przytulanie, zdjęcie ilustracyjne
Przytulanie, zdjęcie ilustracyjne / Źródło: Unsplash / freestocks.org
W dobie pandemii COVID-19 pozdrowienia nie powinny już być uściskami dłoni, przytuleniami czy pocałunkami w policzek. Preferowanym powitaniem jest zetknięcie łokciami.

Nadal zdecydowanie zaleca się dystans 1,5 metra od osób spoza gospodarstwa domowego – co oznacza, że odradza się przytulanie. W przypadku niektórych ludzi mieszkających samotnie, mogło już minąć kilka miesięcy bez dotykania lub przytulania innej osoby. Unikanie bliskiego kontaktu z innymi jest jednym z kluczowych środków zapobiegania rozprzestrzenianiu się wirusa, ale ironią jest to, że w 2020 roku prawdopodobnie potrzebujemy przytulenia bardziej niż kiedykolwiek wcześniej.

Zatem jak bardzo niebezpieczne jest przytulanie w czasach COVID-19?

Czytaj też:
Badanie leku dla pacjentów z ciężką postacią COVID-19

Pandemia? Kontakt z ludźmi wciąż jest ważny

Nasz pierwszy kontakt w życiu to uścisk; noworodki są stale kołysane, pielęgnowane i przytulane. Jesteśmy przede wszystkim istotami społecznymi i ta potrzeba kontaktu międzyludzkiego trwa od dzieciństwa przez dorosłość.

Pod względem kulturowym przytulanie odgrywa ważną rolę jako serdeczne powitanie w wielu krajach. Jego wartość jest wyraźnie widoczna w krajach, gdzie przytulanie jest powszechne. Nic dziwnego, że dla wielu Europejczyków nowy sposób życia z COVID-19 jest trudny do zaakceptowania.

Przytulanie a nauka

Choć przytulanie może dać nam poczucie szczęścia i bezpieczeństwa, za korzyściami z przytulania dla naszego zdrowia psychicznego i dobrego samopoczucia stoi nauka. Badania pokazują, że kontakt „skóra do skóry” od urodzenia umożliwia dziecku wczesne rozwijanie uczuć i umiejętności społecznych oraz zmniejsza stres zarówno matki, jak i dziecka.

Kiedy kogoś przytulamy, uwalnia się hormon zwany oksytocyną. Ten „hormon przytulania” sprzyja tworzeniu więzi, zmniejsza stres i może obniżać ciśnienie krwi. Pozytywny dotyk, taki jak przytulanie, również uwalnia „szczęśliwą substancję chemiczną” serotoninę. Niski poziom serotoniny i pokrewnego hormonu szczęścia zwanego dopaminą może wiązać się z depresją, lękiem i złym zdrowiem psychicznym.

„Deprywacja dotykowa” stała się poważną konsekwencją pandemii i mogła mieć wpływ na zdrowie psychiczne wielu ludzi, szczególnie tych żyjących samotnie lub w niestabilnych związkach. Nie tylko tracimy pozytywne emocje, które może dostarczyć przytulenie, ale także nie odnosimy korzyści biochemicznych i fizjologicznych.

Jak przytulać się mądrze?

SARS-CoV-2, koronawirus wywołujący COVID-19, przenosi się przede wszystkim z człowieka na człowieka przez kropelki z dróg oddechowych – emitowane, gdy osoba zakażona kaszle, kicha, mówi, a nawet oddycha.

Wiemy, że możemy zarazić się COVID-19 poprzez bliski kontakt z osobą zarażoną, więc sam czyn jest dość ryzykowny, jeśli ty lub osoba, którą przytulasz, jesteście zakażeni. Ale nie zawsze możemy zidentyfikować, kto jest nosicielem wirusa, co utrudnia ocenę ryzyka przeniesienia SARS-CoV-2 przez uścisk.

Biorąc pod uwagę ludzi, którzy są bezobjawowi i w stadium przedobjawowym wykazano, że zwykły uścisk może mieć poważne konsekwencje. Ostatecznie wszyscy eksperci są zgodni: najlepszą praktyką jest unikanie kontaktu fizycznego z osobami spoza własnego gospodarstwa domowego.

Jeśli absolutnie musisz kogoś przytulić, jest kilka rzeczy, o których powinieneś pamiętać, aby zminimalizować ryzyko przeniesienia.

6 wskazówek, jak ograniczyć ryzyko transmisji COVID-19 podczas przytulania

1. Nie przytulaj nikogo wykazującego objawy COVID lub jeśli masz jakiekolwiek objawy.

2. Nie przytulaj osoby z grup ryzyka (osoby starsze, z obniżoną odpornością i osoby z innymi schorzeniami), ponieważ osoby te będą mieć cięższy przebieg choroby, jeśli zachorują na COVID.

3. Przytulając inną zdrową osobę odwróć twarz w przeciwnym kierunku.

4. Załóż maskę.

5. Wstrzymaj oddech, jeśli możesz. W ten sposób można uniknąć przenoszenia lub wdychania zakaźnych kropelek z dróg oddechowych podczas przytulania.

6. Umyj lub zdezynfekuj ręce przed i po przytuleniu.

Inne metody kontaktu

Kontakt ze zwierzętami może zapewnić podobne korzyści dla zdrowia psychicznego jak przytulanie, a także zwiększa poziom oksytocyny. Są to jedne z powodów, dla których terapia z udziałem zwierząt jest stosowana u osób starszych lub chorych.

Utrzymywanie interakcji społecznych i połączeń bez bezpośredniego kontaktu może również pomóc. Wirtualne spotkania mogą mieć pozytywny wpływ na samopoczucie w okresie izolacji.

Pandemia uświadomiła nam wszystkim, jak ważny dla naszego zdrowia i dobrego samopoczucia może być kontakt. Chociaż możemy teraz docenić uściski bardziej niż wcześniej, na razie bezpieczniej jest szukać wsparcia emocjonalnego w inny sposób.

Czytaj też:
Utrata węchu i smaku w COVID-19. Skąd bierze się ten objaw?

Źródło: sciencealert.com
 0

Czytaj także