Światowy Dzień Rzucania Palenia. Jak walczyć z tym nałogiem?

Światowy Dzień Rzucania Palenia. Jak walczyć z tym nałogiem?

Dodano: 
Paczka papierosów, zdjęcie ilustracyjne
Paczka papierosów, zdjęcie ilustracyjne / Źródło: Pixabay / geralt
Palenie papierosów jest jednym z najpopularniejszych nałogów. Niestety, równie trudno z nim walczyć. Warto jednak podjąć próbę, ponieważ palenie papierosów (także bierne) znacznie zwiększa ryzyko rozwoju wielu chorób, w tym przede wszystkim nowotworów.

Światowy Dzień Rzucania Palenia co roku obchodzony jest w trzeci czwartek listopada. To idealny moment, żeby zerwać z uciążliwym nałogiem, który szkodzi zdrowiu palącym oraz osobom będącym biernymi palaczami. Oto kilka rad, które pomogą to zrobić.

Nowotwory a palenie papierosów

Palenie papierosów jest jedną z głównych przyczyn rozwoju raka i najczęstszą w przypadku raka płuc, raka jamy ustnej czy przełyku. Nic dziwnego – ilość niebezpieczny i nieobojętnych dla zdrowia toksyn, które wdycha się wraz z dymem tytoniowym jest przerażająca. Zerwanie z nałogiem i unikanie biernego palenia jest jedną z podstawowych zmian, jakie możesz wprowadzić, by zmniejszyć swoje szanse na zachorowanie.

Palenie sprzyja tyciu!

Rzucanie palenia wszystkim nam kojarzy się z tyciem. Tymczasem okazuje się, że to właśnie szkodliwy nałóg sprzyja przybieraniu na wadze. Dowiedli tego naukowcy z Yale i Fairfield University w Connecticut. W badaniu wzięli udział nałogowi palacze, a także osoby które w ogóle nie palą lub palą sporadycznie – trzy grupy, łącznie 5300 osób.

Okazało się, że ludzie, którzy palą papierosy faktycznie jedzą mniej. Problem w tym, że odżywiają się niezdrowo, spożywając dodatkowe 0,23 kalorii na każdy gram jedzenia. W ogólnym rozrachunku to nawet 200 kalorii więcej w ciągu całego dnia. Być może palaczom w ogóle nie zależy na zdrowiu i dlatego nie zastanawiają się, jakie produkty trafiają na ich talerze. Inne, wcześniejsze badania wykazały, że jedzą też znacznie mniej warzyw i owoców niż osoby wolne od tego nałogu. Badania zostały opublikowane w czasopiśmie BMC Public Health.

Jak poprawić swoje samopoczucie i stan zdrowia po rzuceniu palenia?

  • Zapanuj nad stresem. Tak naprawdę bardzo często sięgamy po papierosa z powodu stresu. Jednak nie da się go uniknąć. Stresory napotykamy na każdym kroku i to one często powodują, że wracamy do nałogu. Jeśli nauczysz się panować nad stresem i swoimi emocjami, zdecydowanie łatwiej będzie ci przetrwać trudne chwile słabości.
  • Zacznij się ruszać. Codzienne ćwiczenia są podstawą zdrowego życia, szczególnie dla byłych palaczy. Lepsze samopoczucie po treningu sprawi, że szybciej zauważysz pozytywne efektu rzucenia palenia.
  • Sięgnij po owoce i warzywa. Pokarm bogaty w przeciwutleniacze zmniejsza stan zapalny i uszkodzenia na poziomie komórkowym, co może pomóc w naprawie uszkodzonej tkanki po zaprzestaniu palenia. Prowadzenie zdrowej diety ma dobry wpływ na ogólny stan zdrowia i samopoczucie, chroni też przed rozwojem wielu, poważnych chorób.
  • Jako były palacz, twoje coroczne badania zdrowia są ważne, aby uważnie obserwować wszelkie problemy zdrowotne, które mogą się pojawić. Wczesna interwencja może mieć duże znaczenie dla przyszłości osoby, u której zdiagnozowano poważny stan zdrowia. Jeśli rzucisz palenie i chcesz dokładnie monitorować swoje zdrowie, powinieneś wybrać się do swojego lekarza pierwszego kontaktu i poprosić go wykonanie wszystkich badań ogólnych, w tym także prześwietlenia płuc. Nie zaszkodzi również wizyta u pulmunologa.
  • Stwierdzono, że palenie wiąże się z zaburzeniami snu, a słaby sen jest od dawna związany z problemami zdrowotnymi, takimi jak choroby serca, otyłość i cukrzyca. Na początku będzie ciężko, ponieważ po rzuceniu palenia może pojawić się stres, problemy z zasypianiem, nocne wybudzenia. Ważne więc, by od początku przestrzegać podstawowych zasad, dotyczących higieny snu. Obejmuje ona kilka istotnych czynników:unikanie drzemek w ciągu dnia dłuższych niż 30 minut, unikanie używek przed snem, takich jak kofeina, papierosy czy alkohol, dbanie o codzienną aktywność fizyczną i ekspozycję na światło naturalne, dbanie o to, by łóżko kojarzyło się ze snem, a nie z bezsennymi czynnościami, takimi jak oglądanie telewizji czy czytanie oraz stworzenie odpowiednich warunków w sypialni, jak niższa temperatura, zasłonięte okna.

Każdym moment jest dobry, by rzucić palenie. Nawet jeśli palisz kilkanaście lub kilkadziesiąt lat, zrywając z nałogiem, zmniejszasz szanse zachorowania na wiele poważnych chorób, w tym nowotworów, a także ryzyko przedwczesnej śmierci.

Domowy syrop na kaszel dla palaczy – składniki

  • 400 g z grubsza posiekanej cebuli,
  • 1 litr wody,
  • 5 łyżek organicznego miodu,
  • 2 łyżki świeżej kurkumy,
  • 1 łyżeczka świeżo startego imbiru.

Domowy syrop na kaszel dla palaczy – przygotowanie

  1. Wlej wodę do małego garnka i ustaw go na średnim ogniu.
  2. Dodaj cebulę, imbir i kurkumę.
  3. Zanim woda się zagotuje, zmniejsz gaz i pozwól syropowi powoli się gotować.
  4. Ilość płynu powinna zmniejszyć się o połowę.
  5. Zdejmij garnek z kuchenki i odstaw do ostygnięcia.
  6. Dodaj miód i zamieszaj.
  7. Przecedź syrop do szklanego słoika z pokrywką.
  8. Po całkowitym schłodzeniu syrop należy przechowywać w lodówce.

Należy pić dwie łyżki rano i dwie wieczorem.

Domowy syrop na kaszel dla palaczy – właściwości

  • Imbir łagodzi nudności, które mogą towarzyszyć rzucaniu palenia. Ponadto jest stosowaniu w zwalczaniu objawów alergicznych i stanów zapalnych.
  • Cebula zawiera fenole, flawonoidy i kwercetynę, które są substancjami przeciwzapalnymi, przeciwwirusowymi i mają właściwości przeciwutleniające. Cebula zawiera również allicynę, ten sam silny związek jak czosnek.
  • Kurkumina jest aktywnym składnikiem kurkumy i ma silne działanie antynowotworowe i przeciwzapalne. Okazała się skuteczna w walce z rakiem jelita, piersi, skóry i żołądka.
  • Miód słynie ze swojego silnego działania biologicznego. Miód jest doskonałym środkiem na zwalczanie infekcji bakteryjnej, głównie w wyniku działania przeciwbakteryjnego nadtlenku wodoru. Ponadto działa łagodząco i chroni gardło.

Rzucanie palenia – jak szybko układ sercowo-naczyniowy wraca do normy?

Najnowsze badania, przedstawione podczas American Heart Association's (AHA) Scientific Sessions 2018 dowodzą, że już po 5 latach od rzucenia palenia ryzyko zawału serca, udaru mózgu lub innych form ryzyka chorób sercowo-naczyniowych w porównaniu do osób, które nadal palą spada aż o 38 procent. Naukowcy opierali się na danych z Framingham Heart Study. Mieli dostęp do informacji na temat zdrowia 8700 osób, z których żadna nie miała objawów choroby sercowo-naczyniowej na początku badania. Ich stan zdrowia śledzono przez 27 lat. W tym czasie odnotowano 2 386 zdarzeń sercowo-naczyniowych. Porównano kondycję układu sercowo-naczyniowego u ludzi, którzy obecnie palą, u byłych palaczy i u ludzi, którzy nigdy nie palili. Oprócz palenia papierosów, naukowcy brali też pod uwagę inne czynniki ryzyka chorób sercowo-naczyniowych, w tym poziom wykształcenia, płeć, wiek oraz występowanie chorób takich jak cukrzyca, nadciśnienie. Analizowali również poziom cholesterolu, spożycie alkoholu i wskaźnika masy ciała (BMI).

Analiza wykazała, że ​​70 procent zdarzeń sercowo-naczyniowych wystąpiło u osób, które nadal paliły lub paliły odpowiednik 20 papierosów dziennie przez 20 lat. W porównaniu z tymi, którzy palą w dalszym ciągu, osoby, które rzuciły palenie w ciągu ostatnich 5 lat, zmniejszyły ryzyko chorób układu krążenia o 38 procent.

Czytaj także:
Bierne palenie może uszkadzać dzieciom wzrok

Opracowała:
Źródło: X-news / Zdrowie Wprost

Czytaj także

 0