To ćwiczenie obniża ciśnienie krwi. Powtarzaj je 2-3 razy w tygodniu po 12 minut

To ćwiczenie obniża ciśnienie krwi. Powtarzaj je 2-3 razy w tygodniu po 12 minut

Dodano: 
O obniżenie ciśnienia krwi możemy zadbać w całkiem prosty sposób.
O obniżenie ciśnienia krwi możemy zadbać w całkiem prosty sposób. / Źródło: Shutterstock / Photographee.eu
Nawet kiedy siedzisz przed telewizorem możesz przez chwilę wyciągnąć przed siebie rękę i intensywnie zaciskać pięść, by skutecznie obniżyć ciśnienie krwi. Naukowcy z Australii przekonują, że znaleźli prostą metodę, która daje efekt porównywalny z przyjmowaniem leków na nadciśnienie.

Izometryczny trening oporowy (IRT), który można wykonywać nawet wtedy, kiedy wylegujemy się na kanapie, może obniżać ciśnienie krwi równie skutecznie jak specjalistyczne lekarstwa.

Po przebadaniu ponad 1,1 tys. pacjentów z nadciśnieniem lub podwyższonym ciśnieniem (których wiek wynosił średnio 56 lat), naukowcom z Uniwersytetu Nowej Południowej Walii w Sydney udało się wykazać, że regularne powtarzanie pozornie prostych ćwiczeń może pomóc osobom, które mają problem z utrzymaniem prawidłowego ciśnienia. Całkiem pozytywne rezultaty można odnieść stosując je 2-3 razy w tygodniu przez około 12 minut.

twitter

Jak obniżyć ciśnienie krwi bez leków? Pomóc może trening mięśni

IRT, czyli izometryczny trening oporowy, uznawany jest za jeden z najbardziej efektywnych. Polega na wywieraniu napięcia na mięśnie bez wpływania na stawy. Podczas kurczenia jednego mięśnia lub grupy mięśni zatrzymuje się je w miejscu na pewien czas. Zdaniem naukowców można w ten sposób obniżyć ciśnienie skurczowe i rozkurczowe.

Wystarczy wyciągnąć przed siebie dłonie zaciskać pięść przez około 12 minut 2-3 razy w tygodniu, by już po 3 tygodniach osiągnąć podobne rezultaty jak przy stosowaniu leków na nadciśnienie.

Wcale nie oznacza to, że należy rezygnować z prepartów przepisanych przez lekarzy. Proste ćwiczenia można traktować jednak jako dodatkową i bezpieczną metodę wspomagania leczenia nadciśnienia, która może być dobrą alternatywą dla osób, które mają problem z intensywną aktywnością fizyczną lub w ogóle trudno się jest im poruszać.

„Ćwiczenia są ważne dla kontrolowania nadciśnienia, ale wielu ludzi pozostaje nieaktywnych tłumacząc się brakiem czasu lub innymi przyczynami. IRT to efektywny sposób na obniżenie ciśnienia, wymagający tylko 12 minut dziennie, dwa do trzech dni w tygodniu” – tłumaczy dr Matthew D. Jones z Uniwersytetu Nowej Południowej Walii.

Izometryczny trening oporowy według naukowców wpływa na poprawę różnych parametrów ciśnienia krwi, w tym centralnego ciśnienia krwi w aorcie (które jest uznawane za ważny wskaźnik choroby sercowo-naczyniowej) oraz tzw. ambulatoryjne ciśnienie krwi (czyli średnie ciśnienie krwi w ciągu doby).

Napinanie mięśni podczas zaciskania pięści mogą ułatwić nam m.in. elastyczne taśmy do ćwiczeń, które można chwytać w obie wyciągnięte przed siebie dłonie lub specjalne chwytaki. Zdaniem naukowców takie proste ćwiczenia można wykonywać nawet siedząc przed telewizorem.

„Osoby, które mogą mieć trudności z wykonywaniem standardowych ćwiczeń, takich jak chodzenie, jazda na rowerze lub trening siłowy, ten rodzaj treningu może być łatwiejszy do wykonania, a na dodatek może pomóc im utrzymać prawidłowe ciśnienie krwi” – przekonuje dr Jones.

Czytaj też:
Jak obniżyć ciśnienie krwi? 5-minutowe ćwiczenie oddechowe może być tak skuteczne, jak leki
Czytaj też:
Jak obniżyć poziom cholesterolu i trójglicerydów? Wystarczy codziennie jeść te orzechy!

Źródło: Zdrowie WPROST.pl / Hypertension Research / Nature
 0

Czytaj także