Dlaczego tak trudno jest przestać dotykać twarzy i co z tym zrobić?

Dlaczego tak trudno jest przestać dotykać twarzy i co z tym zrobić?

Dodano: 
Pies i kobieta w maskach chirurgicznych (zdj. ilustracyjne)
Pies i kobieta w maskach chirurgicznych (zdj. ilustracyjne) / Źródło: Shutterstock / Kira_Yan
Jak chronić się przed epidemią, skoro maski mogą nie być tak skuteczne, jak nas zapewniano? Eksperci twierdzą, że najlepszą rzeczą, jaką możesz zrobić, jest zaprzestanie dotykania nosa, oczu i ust. Jednak wielu uważa, że ​​nie mogą rzucić tego nałogu.

Według Kevina Chapmana, psychologa i dyrektora Kentucky Center for Anxiety and Related Disorders, skłonność do dotykania własnej twarzy jest niezwykle powszechnym nawykiem, ponieważ podświadome dotykanie twarzy świadczy o tym, że wysyłasz ludziom w pobliżu ciebie sygnał, że jesteś świadomy swojej osoby.

Samoświadomość?

– Samoświadomość publiczna ogólnie odnosi się do naszej świadomości siebie z perspektywy innych ludzi, która nieuchronnie wywoływana jest podczas interakcji społecznych – powiedział Chapman. – Oczywiście ludzie badają twarze innych i są wrażliwi na różne sygnały wydawane przez twarz, więc dotykanie twarzy może być częściowo związane z naturalną tendencją do bycia wrażliwym na nasze twarze i mimikę.

Badanie z kwietnia 2014 r. sugerowało, że dotykanie własnej twarzy pomaga regulować stres i zdolności zapamiętywania. Ponieważ dotykanie twarzy może być narzędziem służącym do tworzenia relacji, ludzie zaczynają dotykać swoich twarzy od najmłodszych lat i staje się to nawykiem, co utrudnia zaprzestanie robienia tego, nawet jeśli zagrożone jest zdrowie danej osoby.

– Psychologicznie większość osób nie interpretuje różnych form zagrożenia i zanieczyszczenia w odniesieniu do swoich twarzy, a zatem nie kojarzy choroby z dotykaniem twarzy – powiedział Chapman. – Większość osób nie utożsamia porad CDC ze sprawami dotyczącymi ich codziennego funkcjonowania, jak dotykanie twarzy, z powodu iluzji posiadania nad tym kontroli.

Powiedział, że jedynym wyjątkiem są osoby z zaburzeniami lękowymi, które są bardziej świadome swojego braku kontroli. Mówienie sobie, że nie możesz dotknąć twarzy, spowoduje (prawdopodobnie), że będziesz bardziej jej dotykać. Chociaż możliwe jest dotykanie twarzy w mniejszym stopniu lub wcale, jak zaleca CDC, Chapman powiedział, że bycie radykalnym wobec siebie wcale nie pomoże, ponieważ tłumienie myśli zazwyczaj nie pomaga ludziom ograniczyć ich nawykowych zachowań.

Czytaj też:
Dlaczego wskaźniki śmiertelności COVID-19 są tak trudne do wyliczenia? Eksperci tłumaczą

Pomocne może być ustawienie przypomnienia telefonicznego lub zajęcie rąk

Chapman zasugerował elastyczne podejście. Zamiast mówić sobie: „dzisiaj nie będę publicznie dotykać twarzy”, powiedzcie sobie: „muszę być bardziej świadomy dotykania dziś mojej twarzy”. Powiedział też, aby ustawić przypomnienie telefoniczne i zawsze pamiętać o tym.

– Odwrócenie nawyków jest z pewnością możliwe i wymaga praktykowania umiejętności przeprogramowania własnych tendencji do działania – powiedział Chapman.

– Możesz także spróbować zająć dłonie piłką antystresową lub skrzyżować ręce, aby dłonie nie mogły swobodnie dotykać twarzy – powiedziała Denise Cummins, naukowiec, który bada temat myślenia i podejmowania decyzji.

Na koniec, jeśli chodzi o unikanie zarażenia się, zastosuj inne środki, takie jak mycie rąk ciepłą wodą z mydłem przez co najmniej 20 sekund, pozostawanie w domu, gdy jesteś chory i unikanie bliskiego kontaktu z chorymi.

Czytaj też:
Badanie: Użytkownicy smartfonów z bólem głowy mogą zużywać więcej leków i odczuwać mniejszą ulgę

Źródło: sciencealert.com
-
 0

Czytaj także