Informatycy chcą zmian w firmach. Mniej serwerów, więcej chmury

Informatycy chcą zmian w firmach. Mniej serwerów, więcej chmury

Dodano: 
Superkomputer
Superkomputer Źródło: Shutterstock / Gorodenkoff
Pandemia zmieni działy informatyczne w firmach. W jej efekcie szefowie działów IT rozważają zmniejszenie infrastruktury na korzyść chmury obliczeniowej.

Pandemia COVID-19 zmienia podejście do prowadzenia biznesu. Firma Citrix przeprowadziła wśród menadżerów odpowiedzialnych za IT badanie. Okazuje się, że nagłe przejście znaczącej większości pracowników na pracę zdalną przyspieszyło wdrożenie transformacji cyfrowej w wielu firmach. Aż 62 proc. menadżerów odpowiedzialnych za IT zadeklarowało, że poważnie rozważa zmniejszenie infrastruktury fizycznej i zwiększenie wykorzystania cloud computingu.

Badanie przeprowadzone w siedmiu krajach, na blisko 4 tys. menadżerów IT wykazało także, że 42 proc. z nich rozważa wprowadzenie chmurowej przestrzeni roboczej, umożliwiającej sprawniejszą współpracę między pracownikami i zespołami. Natomiast 44 proc. poszukuje odpowiednich usług w chmurze publicznej, aby ułatwić pracownikom długotrwałą pracę zdalną.

Aż trzy czwarte przebadanych menadżerów uważa, że większość pracowników niechętnie powróci do pracy do biura w pełnym wymiarze etatu.

– Dziś chmura obliczeniowa to kluczowa technologia, dzięki której wiele firm mogło w ciągu ostatnich miesięcy zapewnić ciągłość działań biznesowych – mówi Andrzej Stella-Sawicki z Cloud Ferro, dostawcy usług przetwarzania w chmurze obliczeniowej. – Nie ma już wątpliwości, że firmy muszą zabezpieczyć możliwość pracy zdalnej. I to nie tylko jako dodatkowe rozwiązanie, funkcjonujące w modelu naprzemiennym z pracą w biurze. Pandemia COVID-19 pokazała, że organizacje muszą być przygotowane na konieczność długotrwałej pracy zdalnej swoich pracowników, co generuje potrzebę przechowywania i przetwarzania coraz większej ilości danych w chmurze z zachowaniem najwyższych standardów bezpieczeństwa.

Aż 71 proc. badanych menadżerów IT stwierdziło, że wprowadzone – zawczasu lub naprędce – rozwiązania chmurowe umożliwiają współpracę w tak samo skutecznym stopniu, jak praca w biurze.

– COVID-19 wystawił na próbę działy IT, które nagle, w powszechnej obawie przed rozprzestrzenianiem się wirusa, musiały sprostać wyzwaniu natychmiastowego stworzenia zdalnych środowisk pracy – mówi Meerah Rajavel, dyrektor ds. IT w Citrix. – Jednak, jak pokazują badania, w większości przypadków odpowiednio zareagowano i zabezpieczono możliwość elastycznej pracy zdalnej – dodaje.

Z badania wynika, że menedżerowie IT widzą szereg problemów, z którymi muszą się w najbliższej przyszłości zmierzyć:

  • 70 proc. obawia się o bezpieczeństwo informacji firmowych w związku z pracą zdalną;
  • 54 proc. zauważyło, że nastąpił gwałtowny wzrost liczby pracowników instalujących dodatkowe oprogramowanie;
  • 23 proc. stwierdziło, że nieplanowane wyłączenia wirtualnych sieci osobistych, tzw. VPN, były największymi problemami dla działów IT w ostatnich tygodniach.

Badanie Citrix zostało przeprowadzone w kwietniu i maju 2020 roku, na próbie 3770 szefów IT ze średnich i dużych firm z USA, Wielkiej Brytanii, Australii, Kanady, Niemiec, Francji i Holandii.

Czytaj też:
Prowizorki w firmach nie wytrzymają – uważają informatycy
Czytaj też:
Jak polscy matematycy i informatycy modelują epidemię?