Naukowcy znaleźli kolejny wirus u nietoperzy, który ma powiązanie z SARS-CoV-2

Naukowcy znaleźli kolejny wirus u nietoperzy, który ma powiązanie z SARS-CoV-2

Nietoperz (zdj. ilustracyjne)
Nietoperz (zdj. ilustracyjne) Źródło: Wikimedia Commons / PD-USGov
„Nasze badanie zdecydowanie sugeruje, że pobieranie próbek z większej liczby gatunków dzikich zwierząt ujawni wirusy, które są jeszcze ściślej spokrewnione z SARS-CoV-2, co powie nam wiele o tym, jak wirus ten pojawił się u ludzi” – mówią badacze.

Od czasu odkrycia SARS-CoV-2 pojawiło się wiele nieuzasadnionych sugestii, że koronawirus ma pochodzenie laboratoryjne. „Nasz artykuł pokazuje bardzo wyraźnie, że mutacje występują naturalnie w przyrodzie” – mówi mikrobiolog Weandeng Shi z Shandong First Medical University. Badanie zostało opublikowane w czaopiśmie Current Biology.

Ten nowo odkryty koronawirus nietoperza, który zespół nazwał RmYN02, został zidentyfikowany podczas analizy 302 próbek z 227 nietoperzy zebranych w prowincji Yunnan w Chinach w drugiej połowie 2019 r. Po przeanalizowaniu wirusów znalezionych w tych próbkach nietoperzy zespół był w stanie odkryć dwa prawie kompletne genomy koronawirusa - RmYN01 i RmYN02. RmYN01 miał tylko niskie dopasowanie do SARS-CoV-2. Ale RmYN02 dzieli 93,3 proc. swojego genomu z SARS-CoV-2, a jeden konkretny gen o nazwie 1ab ma 97,2 proc. – jak dotąd najbliższe dopasowanie w tym genie.

Koronawirusy mogą mutować

Pomimo podobieństw, nie oznacza to, że RmYN02 jest bezpośrednim przodkiem wirusa powodującego COVID-19 na całym świecie – szczególnie biorąc pod uwagę, że gen dla najważniejszej domeny wiążącej receptor miał bardzo niskie dopasowanie do SARS-CoV-2 w tylko 61,3 procent. Ale znalezienie nowych genomów koronawirusa jest niezwykle pomocne, jeśli chcemy odkryć, w jaki sposób wirus SARS-CoV-2 przekształcił się w to, czym jest dzisiaj.

„Nasze badanie potwierdza, że ​​nietoperze, zwłaszcza z rodzaju Rhinolophus, są ważnymi naturalnymi rezerwuarami dla koronawirusów i obecnie stanowią schronienie dla najbliższych krewnych SARS-CoV-2, chociaż ten obraz może się zmienić wraz ze wzrostem próbkowania dzikiej przyrody”, pisze zespół w swoim badaniu. Najbliższym znalezionym do tej pory dopasowaniem do SARS-CoV-2 jest koronawirus nietoperza o nazwie RaTG13 - 96,1% jego dopasowania RNA, ale prawdopodobnie istnieje jeszcze bliżej wirusów. „Ani RaTG13, ani RmYN02 nie są bezpośrednimi przodkami SARS-CoV-2, ponieważ nadal istnieje ewolucyjna przepaść między tymi wirusami”, wyjaśnia dr Shi.

Chiny odpowiedzialne za powstanie koronawirusa? Głos zabrał brytyjski minister