Wiesz, co dzieje się z twoim zdrowiem, gdy za dużo śpisz?

Wiesz, co dzieje się z twoim zdrowiem, gdy za dużo śpisz?

Dodano: 
Budzik, spanie, zdjęcie ilustracyjne
Budzik, spanie, zdjęcie ilustracyjne / Źródło: Fotolia / fot. milanmarkovic78
Powszechnie wiadomo, że niedobór snu ma fatalny wpływ na zdrowie i wystarczy nawet jedna zarwana noc, by doświadczać przykrych skutków niewyspania choćby w postaci problemów z koncentracją. Niestety, nadmiar snu również nam szkodzi. Dowiedz się, co dzieje się z twoim zdrowiem, gdy za dużo śpisz.

Naukowcy są zgodni – niedobór snu sprzyja występowaniu wielu poważnych chorób. Powstało już na ten temat mnóstwo badań, a każde kolejne wnoszą nowe argumenty przemawiające za tym, że higiena snu jest ważnym elementem zdrowego stylu życia. Niektórym może się więc wydawać, że im dłużej śpimy, tym lepiej. Niestety, przeprowadzone do tej pory badania wykazały, że nadmiaru snu również nam szkodzi. Nawet popularnego weekendowego odsypiania możemy pożałować.

Wiesz, co dzieje się z twoim zdrowiem, gdy za dużo śpisz?

Badania opublikowane w czasopiśmie „BMC Public Health” wykazały, że zbyt dużo lub zbyt mało snu może prowadzić do różnych stanów zdrowia, takich schorzeń jak wysokie ciśnienie krwi lub podwyższony poziom cholesterolu. Wyniki badania wykazały, że mężczyźni, którzy spali mniej niż sześć godzin na dobę, częściej zmagali się z tzw. zespołem metabolicznym – jest to zespół schorzeń i objawów, wynikających m.in. z niezdrowego stylu życia. Zespół metaboliczny obejmuje np. zwiększony poziom cukru we krwi, wysoki poziomu cholesterolu, wysokie ciśnienie krwi i nadmiar tłuszczu w okolicach talii. Kobiety natomiast częściej zmagały się z nadmiarem tłuszczu w okolicach talii.

Naukowcy z Chicago School of Medicine odkryli, że osoby śpiące dłużej niż 8 godzin na dobę dwukrotnie częściej cierpią na dławicę piersiową i 10 procent częściej chorują na chorobę wieńcową. W badaniu Nurse’s Health Study wykazano, że ryzyko chorób serca jest jeszcze większe.

Badanie przeprowadzone w Kanadzie wykazało, że osoby, które długo śpią są narażone na przyrost masy ciała. Doświadczyły one 21-procentowego wzrostu ryzyka rozwoju otyłości. W ciągu 6 lat mogły przytyć z tego powodu nawet 5 kg.

Ile powinniśmy spać?

National Sleep Foundation zaleca przeciętnemu dorosłemu od 7 do 9 godzin snu. Warto jednak pamiętać, że w grę wchodzą też indywidualne predyspozycje. Jedni czują się doskonale i funkcjonują na najwyższych obrotach już po 6 godzinach snu, inni potrzebują 9 czy 10 godzin. Są to jednak wyjątki, dlatego warto wsłuchiwać się w sygnały, jakie wysyła nam organizm – jeśli po długim śnie wcale nie czujemy się wypoczęci lub boli nas głowa, warto następnym razem nastawić budzik i wstać po około 8 godzinach snu.

Sen jest bardzo ważny dla zachowania dobowego rytmu organizmu. Aby móc w pełni korzystać z dobroczynnych właściwości snu, należy zadbać nie tylko o odpowiednią ilość snu, ale także o to, by faktycznie w tym czasie wypocząć.

Higiena snu obejmuje kilka istotnych czynników:

  • unikanie drzemek w ciągu dnia dłuższych niż 30 minut,
  • unikanie używek przed snem, takich jak kofeina, papierosy czy alkohol,
  • dbanie o codzienną aktywność fizyczną i ekspozycję na światło naturalne,
  • dbanie o to, by łóżko kojarzyło się ze snem, a nie z bezsennymi czynnościami, takimi jak oglądanie telewizji czy czytanie,
  • stworzenie odpowiednich warunków w sypialni, jak niższa temperatura, zasłonięte okna.

Czytaj także:
Wiemy, jakie są przyczyny raka trzustki?

Czytaj także

 0