Zdarzają ci się diametralne zmiany nastroju? Sprawdź, czy nie są to objawy cyklotymii

Zdarzają ci się diametralne zmiany nastroju? Sprawdź, czy nie są to objawy cyklotymii

Dodano: 
Zmiany nastroju
Zmiany nastroju Źródło: Shutterstock
Jak wytłumaczyć częste zmiany nastroju? Czy zdarza ci się, że w jednej chwili odczuwasz euforię, a zaraz potem „siada” ci nastrój? Lekarze wskazują, że mogą to być objawy cyklotymii. Są uciążliwe, ale łagodniejsze niż te towarzyszące chorobie afektywnej dwubiegunowej. Cyklotymia dotyka najczęściej kobiet, mężczyźni chorują rzadziej.

Jeśli wciąż doświadczasz wahań nastroju, które są uciążliwe i negatywnie wpływają na twoje relacje, życie osobiste, a nawet pracę, to znak, że możesz cierpieć na cyklotymię. Zdarza się, że jest ona mylona z depresją czy zaburzeniami powodowanymi chorobą afektywną dwubiegunową. Cechą charakterystyczna cyklotymii jest to, że nastrój zmienia się częściej, a chory nie doświadcza pełnego epizodu depresji czy manii. W przypadku cyklotymii zdarzają się okresy wolne od objawów, ale nie trwają dłużej niż dwa miesiące – wyjaśniają lekarze.

Objawy cyklotymii

„Zdarza się, że rano wstajesz wypoczęty i pełny energii, a już za kilka godzin odczuwasz przygnębienie, nic ci się nie chce. Dopada cię niczym nieuzasadniony silny smutek i nie możesz doszukać się przyczyny zmian nastroju. Zmiany nastroju powodują, że nie możesz normalnie funkcjonować. Tak silne wahania nastroju mogą świadczyć o cyklotymii” – wskazują eksperci.

Do najczęstszych objawów tej choroby należą:

  • depresja,
  • uczycie przygnębienia, poczucia winy,
  • hipomania,
  • nadpobudliwość, nagły przypływ energii, euforii lub impulsywności,
  • oddalanie się od przyjaciół i bliskich,
  • poczucie braku celu w życiu,
  • zwiększony niepokój, trudności ze skupieniem się na określonych zadaniach
  • uczucie zmęczenia,
  • mówienie częściej i szybciej niż zwykle.

Czy z cyklotymią można sobie samemu poradzić?

Jeśli ty i twoi najbliżsi jesteście zmęczeni ciągłą huśtawką nastrojów, powinieneś rozważyć wizytę u terapeuty lub psychiatry. Samodzielne opanowanie sytuacji zwykle nie jest możliwe. W takich sytuacjach warto zdiagnozować, co powoduje zmiany nastroju i próbować minimalizować wahania nastroju. Ważne jest, żeby chora osoba miała spokój, nie była narażona na stres. Dobre rezultaty przynoszą ćwiczenia oddechowe i medytacja.

Numer infolinii

Wsparcie w kryzysie psychicznym można uzyskać, dzwoniąc na infolinię, gdzie dyżurują specjaliści służący pomocą i radą. Numer bezpłatnej, całodobowej infolinii: 800 70 2222.

Czytaj też:
Nawrót depresji – jak rozpoznać i zapobiec nawrotom depresji?
Czytaj też:
Zbyt duże ilości kofeiny mogą wywoływać stany lękowe i depresję

Opracowała:
Źródło: Poradnik Zdrowie
 0

Czytaj także