Cukier
Mózg potrzebuje cukru, by mógł prawidłowo funkcjonować. Nie oznacza to jednak, że możemy spożywać go bez ograniczeń. Podczas jednego z badań naukowcy z UCLA odkryli, że szczury karmione roztworem fruktozy dłużej pokonywały labirynt, co jest oznaką spowolnionego procesu uczenia się i utraty pamięci. Druga grupa szczurów, którym podano roztwór fruktozy, a także kwasy omega–3 kwasy tłuszczowe osiągnęła o wiele lepszy wynik. Naukowcy podejrzewają, że dieta zawierająca tylko fruktozę zmniejsza aktywność mózgu, ponieważ wpływa na zdolność insuliny do wspomagania komórek mózgu w przetwarzaniu myśli i emocji.
Żywność przetworzona
Zawiera nie tylko duże ilości cukru, ale także łuszcze „trans”, czyli utrwardzone oleje roślinne. W badaniu z 2015 roku dorośli, którzy zgłosili, że spożywali dużo tłuszczów „trans” dziennie, mieli trudności w przypomnieniu sobie, jakie słowa widzieli w zadaniu pamięciowym.
Czytaj też:
Tak ciało ostrzega cię przez zawałem. Masz mało czasu!
„Złe” tłuszcze
Dieta bogata w "zły" tłuszcz nasycony może zaszkodzić funkcjonowaniu mózgu, wynika z badań przeprowadzonych na Harvardzie i opublikowanych w „Annals of Neurology”. Naukowcy analizowali nawyki żywieniowe i testowali funkcje mózgu 6 tys. kobiet przez około cztery lata i odkryli, że panie, które jadły dużo nasyconych tłuszczów, miały niższe wyniki w testach mózgu i pamięci. Co ciekawe, kobiety, które spożywały najwięcej jednonienasyconych kwasów tłuszczowych (znajdujących się w produktach takich jak oliwa z oliwek i awokado) miały wyższe wyniki.
Śmieciowe jedzenie
Brytyjskie badanie przeprowadzone w 2011 roku z udziałem prawie 4 tys. dzieci wykazało, że osoby, które w wieku trzech lat jadły głównie fast–food (dużo przetworów i fast food), miały niższe IQ w porównaniu z dziećmi, które zjadły zdrowo. Badanie sugeruje, że inteligentne wybory żywieniowe mogą być szczególnie istotne w początkowych latach szybkiego rozwoju mózgu.
Czytaj też:
Chcesz schudnąć? Wypróbuj dietę 5:2
Guma do żucia
Niedawne brytyjskie badanie, opublikowane w „Quarterly Journal of Experimental Psychology” wykazało, że guma do żucia podczas ćwiczeń z zapamiętywaniem zaburzała krótkotrwałe wspomnienia uczestników. Naukowcy są przekonani, że żucie gumy może przeszkadzać w koncentrowaniu się na zadaniach pamięciowych. To odkrycie jest sprzeczne z poprzednimi badaniami, które wykazały pozytywny związek między gumą do żucia a zapamiętywaniem.