Główny Urząd Statystyczny szacuje, że około 1,5 mln Polaków pracuje w biurze i administracji. Wydaje się, że są to bezpieczne stanowiska w porównaniu z obowiązkami pracowników fizycznych, którzy są często bardziej narażeni na kontuzje i niebezpieczne sytuacje. Okazuje się jednak, że również praca biurowa nie jest całkiem bezpieczna dla zdrowia. Badania ErgoTest wykazały, że prawie 52% stanowisk biurowych nie spełnia wymogów ergonomii (źródło: www.outsourcingportal.eu). Do tego dochodzą jeszcze negatywny wpływ na organizm wielogodzinnego siedzenia przed monitorem komputera i nierzadko źle zaprojektowana przestrzeń. To wszystko sprawia, że pracownicy są narażeni na wiele różnych chorób. Oto najczęściej pojawiające się dolegliwości osób pracujących w biurach.
1. Problemy ze wzrokiem
Badania przeprowadzone przez Klinikę Okulistyki Akademii Medycznej we Wrocławiu pokazują, że 96% osób pracujących przed komputerem ma problem z oczami. Najczęściej są to piekące oczy, suchość, problem z ostrością widzenia. Jeśli weźmiemy pod uwagę fakt, że prawie 95% polskich firm używa komputerów do pracy biurowej, kłopoty ze wzrokiem mogą zagrażać bardzo dużej grupie aktywnych zawodowych osób. Aby uniknąć tego rodzaju dolegliwości, należy robić częste przerwy w pracy, odchodzić od monitora i pozwolić oczom wypocząć.
2. SBS, czyli syndrom chorego budynku
Pracownikom biurowym zagraża także zespół różnych dolegliwości, które są skutkiem wielogodzinnego przebywania w jednym miejscu. Mówimy wtedy o syndromie chorego budynku (SBS). Te dolegliwości może powodować na przykład złe oświetlenie, zanieczyszczone powietrze w pomieszczeniu, nieodpowiednie materiały wykończeniowe itp. SBS objawia się najczęściej chronicznym bólem głowy. Według WHO, praca w 30% nowych lub odremontowanych budynków wywołuje u osób zatrudnionych syndrom SBS. To oznacza, że nawet zatrudnienie się w nowoczesnym biurowcu nie musi być wcale korzystne dla zdrowia. Aby ograniczyć SBS, trzeba przede wszystkim zlokalizować źródło problemu. Jeśli jest to kwestia oświetlenia, należy je zmienić; jeśli to nieodpowiednio działająca klimatyzacja lub wentylacja, trzeba przeprowadzić jej konserwację.
3. Zakrzepica
Okazuje się, że 1/3 pacjentów trafiających do szpitala z powodu zakrzepicy to pracownicy biurowi, którzy nie wstawali od biurka przez 3-4 godziny dziennie. Takie badania opublikował Medical Research Institute w Nowej Zelandii. Zakrzepica grozi udarem mózgu lub zawałem serca. Pracownicy biurowi nie mogą zapominać, że im również potrzebny jest ruch. Nawet największa ilość pracy nie może być pretekstem do rezygnacji z koniecznych przerw. Jest to sytuacja podobna do tej, z jaką spotykamy się w przypadku zmęczenia wzroku. Prosty środek (zrobienie sobie przerwy na krótkotrwałą aktywność) może być istotnym orężem w walce z groźną zakrzepicą.
4. Zespół cieśni nadgarstka
Zespół cieśni nadgarstka to przypadłość często spotykana u osób pracujących przed komputerem. Dochodzi wtedy do przeciążenia nerwów, tkanek i ścięgien dłoni. Zaczyna się zupełnie niewinnie – zmęczenie dłoni, lekki ból w okolicach nadgarstka, co jest bardzo często ignorowane lub traktowane jako zmęczenie. Tymczasem częsty ucisk w okolicach łokcia i nadgarstka może prowadzić do wspomnianej wyżej choroby zawodowej. Winowajcą bywa nierzadko biurko komputerowe, nieodpowiednio dobrane do wzrostu pracownika (za wysokie lub za niskie).
5. Bóle kręgosłupa
Wbrew pozorom, siedzenie nie jest naturalną pozycją dla człowieka i bardzo mocno obciąża jego kręgosłup. Dolegliwość ta zagraża najbardziej przy nieergonomicznych meblach biurowych. Problem można jednak znacznie ograniczyć, wybierając odpowiedni fotel do biurka. Ważne, aby posiadał on regulowaną wysokość siedziska i regulowane oparcie. Dobrej jakości fotele mają także mechanizm synchroniczny, który zapewnia optymalny kąt nachylenia siedziska i oparcia względem siebie, co zwiększa komfort i wygodę użytkownika (np. fotele AJ Produkty).
Często nie można całkowicie uniknąć zagrożenia chorobami, będącymi skutkiem pracy w biurze. Na szczęście odpowiednie wyposażenie miejsca pracy w połączeniu ze zmianą nawyków może skutecznie ograniczyć występowanie różnych dolegliwości, a w konsekwencji wyeliminuje dużą absencję pracowników.