W jaki sposób rozprzestrzenianie się COVID-19 zostało ograniczone przez zakazy podróży

W jaki sposób rozprzestrzenianie się COVID-19 zostało ograniczone przez zakazy podróży

Dodano: 
Airbus A321
Airbus A321 Źródło: Shutterstock / Lukas Wunderlich
Miliony ludzi w całej UE mogłyby zachorować na COVID-19, gdyby nie wprowadzono surowych, międzynarodowych zakazów podróży – udowadnia nowy raport ekspertów od modelowania komputerowego na Uniwersytecie Stanforda. Pytanie, jak na nowo umożliwić ludziom podróżowanie, by uniknąć kolejnej fali zachorowań?

Wykorzystując nowo opracowaną matematyczną symulację epidemiologiczną, badanie przewiduje ogromny wpływ zamrożenia transportu powietrznego w 27 krajach UE na .

Ten nowy model może teraz odgrywać istotną rolę w ustanawianiu strategii wyjścia, a zespół jest w stanie wirtualnie znieść ograniczenia podróży między poszczególnymi społecznościami, stanami lub krajami, aby zbadać potencjalne stopniowe zmiany w zakresie rozprzestrzeniania się i dynamiki epidemii.

„Istnieje uzasadniona obawa, że ​​złagodzenie obecnych środków (ograniczenie podróży), nawet nieznacznie, może wywołać nowy wybuch i przyspieszyć rozprzestrzenianie się do niemożliwego do opanowania” – komentuje główny autor Ellen Kuhl, profesor inżynierii mechanicznej na Uniwersytecie w Standford.

Jak bezpiecznie znieść ograniczenie podróży?

„Modele mobilności globalnej sieci w połączeniu z lokalnymi modelami epidemiologicznymi mogą dostarczyć cennego wglądu w różne strategie wyjścia. Nasze wyniki pokazują, że modelowanie matematyczne może dostarczyć wskazówek do podejmowania decyzji politycznych, a ostatecznym celem jest stopniowe przywracanie normalności przy jednoczesnym zachowaniu : infekcje stałe i możliwe do opanowania” – mówi Kevin Linka, główny autor i badacz w grupie dr Kuhla.

Od swojego europejskiego pochodzenia we Włoszech nowy koronawirus rozprzestrzeniał się szybko poprzez najsilniejsze połączenia sieciowe z Niemcami, Hiszpanią i Francją, powoli docierając do mniej połączonych krajów, Estonii, Słowacji i Słowenii.

Obecnie poziomy populacji, o których wiadomo, że są zarażone tą chorobą, różnią się w zależności od kraju, jednak według stanu na dzień 18 kwietnia lot został zmniejszony o 89% w Niemczech, 93% we Francji, 94% we Włoszech i 95% w Hiszpanii (Eurostat 2020), wykresy w tym badaniu pokazują, w jaki sposób ograniczono nowe zakażenia.

„Uderzające jest to, że nasze wyniki sugerują, że pojawiający się wzorzec wybuchu COVID-19 ściśle podążał za wzorcami globalnej mobilności pasażerskich podróży lotniczych” – potwierdza profesor Kuhl, którego model może również przewidywać pojawiający się wzorzec globalnej dyfuzji pandemii we wczesnych stadiach wybuchu.

„Nasze wyniki sugerują, że nieograniczona mobilność znacznie przyspieszyłaby , szczególnie w Europie Środkowej, Hiszpanii i Francji”. Niestety model potwierdza również, w jaki sposób wprowadzono zakazy podróży zbyt późno, aby całkowicie powstrzymać wybuch epidemii w Europie.

Dr Kuhl dodaje, że chociaż podróże lotnicze z pewnością nie są jedynym wyznacznikiem dynamiki wybuchu, ich odkrycia wskazują, że „mobilność jest silnym czynnikiem przyczyniającym się do globalnego ”. Staje się to szczególnie ważne teraz, gdy wiele krajów zaczyna znosić ograniczenia dotyczące podróży, próbując stopniowo powrócić do normalności.

Czytaj też:
Czechy łagodzą obostrzenia. Epidemiolodzy twierdzą, że to ryzykowne

Opracowała i tłumaczyła:
Źródło: EurekAlert