Mikrobiota jelitowa dostarcza wskazówek do leczenia cukrzycy

Mikrobiota jelitowa dostarcza wskazówek do leczenia cukrzycy

Badanie poziomu cukru
Badanie poziomu cukru Źródło: Shutterstock / Syda Productions
Indywidualna mieszanka mikroorganizmów w ludzkim przewodzie pokarmowym dostarcza istotnych wskazówek, w jaki sposób można przewidzieć, zapobiec i leczyć każdą przyszłą zapadalność na cukrzycę typu 2. Zostało to wykazane w badaniu populacyjnym prowadzonym przez Uniwersytet w Göteborgu.

Wcześniejsze badania wykazały, że mikroflora jelitowa osoby może przyczyniać się do cukrzycy typu 2. Prowadzone były przez Fredrika Bäckheda, profesora medycyny molekularnej na Akademii Sahlgrenskiej na Uniwersytecie w Göteborgu.

Nowe badanie, opublikowane w czasopiśmie Cell Metabolism, opisuje nowo odkryte wskazówki w mikrobiocie na temat tego, w jaki sposób bakterie mogą przyczyniać się do  i potencjalnie może przewidzieć, kto rozwinie chorobę.

Badając osoby, które jeszcze nie rozwinęły cukrzycy typu 2, naukowcy byli w stanie wykluczyć możliwość, że choroba lub jej leczenie wpłynęła na mikroflorę jelitową. W większości wcześniejszych badań w tej dziedzinie porównywano osoby zdrowe z pacjentami chorymi.

Zmieniony skład

Okazało się, że u osób z podwyższonym poziomem glukozy we krwi na czczo lub obniżoną tolerancją glukozy, stanem znanym jako stan przedcukrzycowy, a także u osób z nieleczoną , zmienia się mikroflora jelitowa. W związku z tym wyniki pokazują, że mikroflora jelitowa może służyć do identyfikacji osób z cukrzycą.

Badanie pokazuje również, że w mikrobiocie jelit uczestników badania ze stanem przedcukrzycowym lub u których rozwinęła się cukrzyca typu 2, zmniejszył się potencjał wytwarzania maślanu (kwasu tłuszczowego, który promuje produkcję hormonów w przewodzie pokarmowym i kontroluje stan zapalny). Substancja ta jest wytwarzana głównie przez pożyteczne bakterie w jelitach, które trawią błonnik pokarmowy. Jedną z możliwych implikacji jest to, że zmiana spożycia błonnika przez ludzi i być może dopasowanie rodzajów błonnika do określonej mikroflory lub opracowanie probiotyków nowej generacji w celu dodania brakujących bakterii może umożliwić opracowanie nowatorskiej profilaktyki cukrzycy lub terapii.

„Nasze badanie jasno pokazuje, że skład mikroflory jelitowej może mieć ogromny potencjał pomagający nam zrozumieć ryzyko rozwoju typu 2, a tym samym zwiększyć nasze szanse na wykrycie, zapobieganie i leczenie choroby” – mówi Bäckhed.

Kiszonka na kaca - czy sok z kiszonki wyleczy kaca?

Opracowała i tłumaczyła:
Źródło: Medicalxpress.com