Naukowcy ostrzegają: Dziesiątki ssaków mogą być podatne na SARS-CoV-2

Naukowcy ostrzegają: Dziesiątki ssaków mogą być podatne na SARS-CoV-2

Goryl nizinny
Goryl nizinny Źródło:Pixabay / claudialauhof
Badanie, opublikowane w Scientific Reports, dostarcza dowodów na to, że 26 zwierząt, regularnie mających styczność z ludźmi, może być podatnych na infekcję. Naukowcy zbadali, w jaki sposób białko wypustki z SARS-CoV-2 może oddziaływać z białkiem ACE2, do którego przyłącza się, gdy zaraża ludzi.

Badacze skupili się na tym, czy mutacje w białku ACE2 u 215 różnych zwierząt, które sprawiają, że różni się ono od wersji ludzkiej, zmniejszają stabilność kompleksu wiążącego między białkiem wirusa a białkiem gospodarza. Wiązanie się z białkiem umożliwia wirusowi wejście do komórek gospodarza; chociaż możliwe jest, że wirus może infekować zwierzęta inną drogą, jest mało prawdopodobne, opierając się na aktualnych dowodach, że wirus może zakażać zwierzę, jeśli nie może utworzyć stabilnego kompleksu wiążącego z ACE2.

Dziesiątki ssaków mogą być podatne na SARS-CoV-2

Naukowcy odkryli, że w przypadku niektórych zwierząt, takich jak owce i małpy człekokształtne (szympans, goryl, orangutan, z których wiele jest zagrożonych na wolności), białka byłyby w stanie wiązać się ze sobą równie silnie, jak wtedy, gdy wirus infekuje ludzi. Niektóre zwierzęta, takie jak owce, nie zostały jeszcze zbadane za pomocą testów na infekcje, więc nie potwierdza to, że zwierzę rzeczywiście może być zakażone.

Główny autor, profesor Christine Orengo (UCL Structural & Molecular Biology), powiedziała: „Chcieliśmy spojrzeć nie tylko na zwierzęta, które były badane eksperymentalnie, aby zobaczyć, które zwierzęta mogą być zagrożone infekcją, i uzasadnić dalsze badania i ewentualne monitorowanie.

Co z rybami, ptakami i gadami?

Zespół badawczy przeprowadził również bardziej szczegółowe analizy strukturalne niektórych zwierząt, aby lepiej zrozumieć, w jaki sposób ryzyko infekcji może różnić się w zależności od gatunku zwierząt. Porównując swoje ustalenia z innymi danymi eksperymentalnymi, ustalili progi pozwalające przewidzieć, które zwierzęta są narażone na infekcję, a które najprawdopodobniej nie mogą zostać zakażone.

Okazało się, że większość ptaków, ryb i gadów nie wydaje się być zagrożona zakażeniem, ale większość badanych ssaków może być potencjalnie zarażona.

Profesor Orengo dodała: „Szczegóły infekcji gospodarza i nasilenia odpowiedzi są bardziej złożone niż tylko interakcje białka wypustowego z ACE2, więc nasze badania nadal badają interakcje z innymi białkami wirusa gospodarza”.

Ustalenia zespołu w większości zgadzają się z doświadczeniami przeprowadzonymi na żywych zwierzętach oraz ze zgłoszonymi przypadkami zakażeń. Przewidują możliwą infekcję u kotów domowych, psów, norek, lwów i tygrysów, z których wszystkie zgłaszały przypadki, a także u fretek i makaków, które zostały zakażone w badaniach laboratoryjnych.

Koronawirus a zwierzęta: odpowiedzi na najważniejsze pytania