5 prostych kroków do zredukowania ryzyka zawału serca

5 prostych kroków do zredukowania ryzyka zawału serca

Dodano: 
Zawał (zdj. ilustracyjne)
Zawał (zdj. ilustracyjne) / Źródło: Fotolia / Robert Kneschke
Z powodu zwału serca i nagłego zatrzymania krążenia każdego roku na świecie umiera mnóstwo ludzi. Są w różnym wieku, bo zawał serca nie musi dotyczyć tylko osób w średnim wieku i starszych. Niewłaściwy tryb życia nawet 20-latka może wpędzić do grobu. Jak zmniejszyć swoje szanse na zawał serca?

Choroby sercowo-naczyniowe stanowią około 1/3 liczby ofiar śmiertelnych na całym świecie. Chociaż wszyscy wiemy, jak może się skończyć zwał serca, na ogół robimy nie wiele, by zredukować ryzyko jego wystąpienia. A prawda jest taka, że nasze codzienne nawyki mają ogromne znaczenie w kwestii profilaktyki chorób serca i nagłych zdarzeń sercowo-naczyniowych.

Jedno z badań przeprowadzonych w Instytucie Karolinska wykazało, że poprzez wdrożenie pięciu prostych zmian można zapobiec prawie 80 procentom ataków serca u mężczyzn. Są to:

  1. zdrowa dieta,
  2. aktywność fizyczna,
  3. zdrowy obwód w talii,
  4. umiarkowane spożycie alkoholu,
  5. bezwzględny zakaz palenia.

To, że zdrowy styl życia zmniejsza ryzyko wystąpienia zawału serca nie jest zaskakujące. Wrażenie robi jednak to, jak bardzo to ryzyk maleje.

Zawał serca – profilaktyka

Siedzący tryb życia znacznie zwiększa ryzyko chorób sercowo-naczyniowych, zawału i otyłości. Regularna aktywność fizyczna jest jednym z najskuteczniejszych i najprostszych sposobów na zachowanie zdrowia. Nie trzeba wcale biegać w maratonach czy wylewać hektolitrów potu na siłowni. Kluczowa jest bowiem regularność. Ćwiczenia obniżają poziomy lipidów w osoczu i poprawiają wskaźniki otyłości. Poprawie ulega metabolizm glukozy, zmniejsza się stan zapalny. Nie mówiąc już o tym, że aktywność fizyczna rewelacyjnie wpływa na zdrowie psychiczne. Wystarczy regularnie spacerować lub jeździć na rowerze, by poprawić swój stan zdrowia i zmniejszyć ryzyko zawału.

Dieta śródziemnomorska uznawana jest za jedną z najzdrowszych diet. Głównie ze względu na oliwę z oliwek, której przypisuje się mnóstwo właściwości prozdrowotnych: rozpuszcza tłuszcze i lipidy, wykazuje działanie antyoksydacyjne, zmniejsza obrzęki wewnętrzne i zewnętrzne.

Palenie papierosów znacznie zwiększa ryzyko rozwoju nadciśnienia tętniczego, zawału, uszkodzenia naczyń i choroby wieńcowej. Palenie jest również związane ze stanem zapalnym i dysfunkcją śródbłonka czy zaburzeniem relaksujących i ograniczających zdolności w obrębie tętnic. Prowadzi to do powstania skrzepliny i sprzyja powstawaniu blaszek miażdżycowych. Bezwzględne zaprzestanie palenia jest jedną z najlepszych rzeczy, jakie możemy zrobić.

Czytaj także:
Napoje dietetyczne zwiększają ryzyko ryzyko zawału serca i udaru

Źródło: Daily Health Post

Czytaj także

 0