Czy ćwiczenia fizyczne pomagają zachować sprawność umysłową?

Czy ćwiczenia fizyczne pomagają zachować sprawność umysłową?

Dodano: 
Siłownia plenerowa
Siłownia plenerowa / Źródło: Shutterstock / ratmaner
To, że aktywność fizyczna pozytywnie wpływa na nasze zdrowie i wygląd wiadomo od dawna. Według nowych badań regularne ćwiczenia mają też pozytywny wpływ na pracę naszego mózgu. Okazuje się, że aktywność fizyczna usprawnia procesy myślowe, poprawia stan zdrowia psychicznego oraz rozwija hipokamp odpowiedziany za zdolności poznawcze.

Badania, opublikowane na łamach „Neurology”, sugerują, że może istnieć sposób na odwrócenie związanych z wiekiem problemów poznawczych. Naukowcy badali skutki ćwiczeń u 160 osób w wieku 65 lat. Uczestnicy objęci badaniem prowadzili siedzący tryb życia na początku badania. Mieli czynniki ryzyka sercowo-naczyniowego i zgłaszali objawy upośledzenia funkcji poznawczych.

Ruch czy dieta?

Badacze chcieli sprawdzić wpływ zarówno aktywności fizycznej, jak i diety. Uczestnicy postępowali zgodnie z dietetycznym podejściem do diety z nadciśnieniem (dieta DASH). Wszystkich uczestników podzielono na cztery grupy:

  • Jedna grupa wykonywała tylko ćwiczenia aerobowe.
  • Jedna grupa przestrzegała diety DASH (bez żadnych ćwiczeń).
  • Jedna grupa ćwiczyła i stosowała dietę DASH.
  • Jedna grupa otrzymała poradę edukacyjną związaną ze zdrowiem.

Ćwiczenie polegało na 45-minutowych treningach aerobowych, odbywających się trzy razy w tygodniu. Naukowcy ocenili umiejętności rozumowania i pamięć uczestników zarówno na początku badania, jak i 6 miesięcy później za pomocą testów kognitywnych oraz zmierzyli kondycję za pomocą testów wysiłkowych na bieżni. Mierzono im także m.in. ciśnienie krwi i poziom cukru we krwi.

Badanie wykazało pięciopunktowy, średni wzrost umiejętności wykonywania funkcji wykonawczych (umiejętności planowania i osiągania celu) wśród osób, które ćwiczyły i stosowały dietę, w porównaniu z tymi, które stosowały dietę tylko lub wyłącznie dietę. Nie odnotowano za to znacznej poprawy pamięci. „Rezultaty są zachęcające w tym, że w ciągu zaledwie 6 miesięcy, poprzez regularne ćwiczenia w życiu, osoby z zaburzeniami poznawczymi bez demencji mogą poprawić swoją zdolność planowania i wykonywania pewnych zadań poznawczych”– mówi James A. Blumenthal, jeden z autorów badań.

Czytaj też:
Miażdżyca mózgu – jakie daje objawy?

Opracowała:
Źródło: X-news / Zdrowie Wprost
 0

Czytaj także