Kwasy omega-3 – dlaczego są niezbędne w codziennej diecie?

Kwasy omega-3 – dlaczego są niezbędne w codziennej diecie?

Dodano: 
Łosoś
Łosoś
Kwasy omega-3 powinny być elementem codziennej diety zarówno dorosłych, jak i dzieci. Zdrowe kwasy DHA mają wpływ na funkcjonowanie całego organizmu, a przede wszystkim mózgu. Niedobór, w przypadku dzieci, powoduje spadek koncentracji i osłabienie układu odpornościowego.

Za rybami można nie przepadać, jednak wszyscy wiemy, że powinniśmy sięgać po nie kilka razy w tygodniu. Są zdrowe, ponieważ zawierają kwasy tłuszczowe omega-3. Na rynku nie brakuje też suplementów diety z kwasami DHA/omega-3-6-9.

Istnieje wiele badań, które potwierdzają prozdrowotne właściwości kwasów tłuszczowych omega-3.

Kwasy omega-3 a depresja

Badania wykazały, że osoby regularnie spożywające kwasy tłuszczowe omega-3 rzadziej cierpią na depresję. Ponadto suplementacja tego składniku pomaga redukować stany depresyjne.

Co ciekawe, ludzie z zaburzeniami psychicznymi często mają niski poziom kwasów tłuszczowych omega-3 we krwi.

Kwasy omega-3 a zdrowe oczy

DHA, rodzaj kwasów omega-3, jest głównym składnikiem strukturalnym mózgu i siatkówki oka. Brak wystarczającej ilości DHA może powodować problemy z widzeniem. Suplementacja kwasów omega-3 może pomóc w zapobieganiu zwyrodnieniu plamki żółtej.

Kwasy omega-3 a rozwój płodu

Większość preparatów dla kobiet ciężarnych zawiera kwasy tłuszczowe DHA. Nic dziwnego, ponieważ badania wykazały, że mogą wpływać na inteligencję dziecka, umiejętności społeczne czy zmniejszać ryzyko opóźnienia rozwojowego.

Kwasy omega-3 a zdrowe serce

Kwasy omega-3 mają pozytywny wpływ na układ sercowo-naczyniowy z kilku powodów:

  • mogą powodować znaczną redukcję trójglicerydów,
  • mogą podwyższyć poziom cholesterolu HDL,
  • zapobiegają twardnieniu tętnic,
  • zmniejszają wytwarzanie niektórych substancji uwalnianych podczas reakcji zapalnej.

Kwasy omega-3 mogą zmniejszać objawy ADHD

Kilka badań wykazało, że dzieci z ADHD mają niższy poziom kwasów tłuszczowych omega-3 we krwi w porównaniu do zdrowych rówieśników. Suplementy pomagają zmniejszyć nieuwagę i zwiększyć zdolność do wykonywania zadań. Redukują także nadpobudliwość, impulsywność, niepokój i agresję.

Kwasy omega-3 a wątroba

Suplementacja kwasami tłuszczowymi omega-3 zmniejsza otłuszczenie wątroby i stany zapalne u osób z niealkoholową stłuszczeniem wątroby.

Kwasy omega-3 a osteoporoza

Kwasy omega-3 mogą poprawić wytrzymałość kości poprzez zwiększenie ilości wapnia w kościach. To powinno prowadzić do zmniejszenia ryzyka osteoporozy

Kwasy omega-3 a stany zapalne

Stany zapalne, toczące się w obrębie organizmu, mogą przyczynić się do rozwoju chorób serca, raka i różnych innych chorób. Kwasy tłuszczowe omega-3 mogą zmniejszać wytwarzanie cząsteczek i substancji związanych z zapaleniem, takich jak zapalne eikozanoidy i cytokiny. Przyjmowanie suplementów z kwasami omega-3 pomaga w walce z niektórymi chorobami autoimmunologicznymi.

Kwasy omega-3 a młody wygląd

DHA jest strukturalnym składnikiem skóry. Odpowiada za stan zdrowia błon komórkowych, które tworzą znaczną część skóry. Zdrowa błona komórkowa zapewnia miękką, wilgotną, elastyczną i pozbawioną zmarszczek skórę.

Czytaj także:
Oto co dzieje się z twoimi oczami, gdy jesz te produkty

Czytaj także

Czytaj także