Chlorofil – cudowny składnik zielonych warzyw. Jaki ma wpływ na zdrowie?

Chlorofil – cudowny składnik zielonych warzyw. Jaki ma wpływ na zdrowie?

Dodano: 
Zielony koktajl z warzyw i owoców
Zielony koktajl z warzyw i owoców / Źródło: Fotolia / Autor: Dessie
Zielony kolor wszystkim nam kojarzy się ze zdrowiem. Podświadomie sięgamy po zielone warzywa, ponieważ jesteśmy przekonani, że to najlepsza opcja z możliwych. Prawdą jest, że zielone warzywa zawierają pewien bardzo istotny składnik – chlorofil. To on nadaje im barwę. A jaki ma wpływ na zdrowie?

Chlorofil to pigment, który nadaje roślinom zielony kolor. Sięgając po te produkty właściwie nie zastanawiamy się, jakie składniki odżywcze zawierają. Owszem, wiemy, że są bogatym źródłem witamin i błonnika, ale co jeszcze zawierają? Chlorofil jest właśnie takim niedocenianym składnikiem zielonych warzyw. Potencjalne korzyści z chlorofilu obejmują poprawę zdrowia, zwiększenie energii i zwalczanie chorób.

Jednym z podstawowych sposobów włączenia chlorofilu do diety jest jedzenie zielonych warzyw, takich jak lucerna i szpinak. Popularnym sposobem na uzyskanie chlorofilu w diecie jest przyjmowanie suplementów. Są one dostępne w postaci kropli, pigułek lub kapsułek. Różne suplementy chlorofilu można znaleźć w większości sklepów ze zdrową żywnością. Większość suplementów chlorofilowych zawiera chlorofilinę. Chlorofilina jest rozpuszczalną w wodzie pochodną naturalnego chlorofilu, która jest potencjalnie lepiej przyswajana przez organizm niż inne formy chlorofilu.

Sprawdź, jaki wpływ na nasz organizm ma chlorofil i zacznij doceniać zielone warzywa.

Czytaj także:
Rak jamy ustnej – objawy, które łatwo zbagatelizować

Chlorofil – właściwości

  • Chlorofil jest chemicznie podobny do hemoglobiny, białka, które jest niezbędne w czerwonych krwinkach, ponieważ przenosi tlen w organizmie człowieka. Naukowcy wykazali, że sok z trawy pszenicznej, bogaty w chlorofil, może być pomocny w leczeniu zaburzeń niedoboru hemoglobiny, takich jak niedokrwistość.
  • Chlorofil wspomaga układ pokarmowy, redukuje ilość szczawianów wapnia i korzystnie wpływa na metabolizm.
  • Chlorofil jest silnym antyoksydantem, dzięki czemu chroni organizm przed działaniem wolnych rodników – spowalnia procesy starzenia się organizmu i zapobiega powstawaniu komórek nowotworowych.
  • Chlorofil może też sprzyjać utracie masy ciała, zachowaniu równowagi hormonalnej i zwiększeniu energii.

Chlorofil od lat cieszy się zainteresowaniem naukowców z różnych stron świata. Jeszcze nie wszystkie jego właściwości zostały poznane. Miłośnicy zdrowego stylu życia są jednak przekonani co do jego zalet.

Czytaj także:
Sprawdź, czy zmagasz się z niedoborem chromu

Chlorofil – dieta i suplementacja

Chlorofil znajduje się we wszystkich zielonych warzywach. Warto sięgać więc po:

  • szpinak,
  • botwinkę,
  • sałatę,
  • kapustę,
  • brukselki,
  • szparagi.

Należy jednak pamiętać, że obróbka termiczna zmniejsza ilość składników odżywczych w warzywach, dlatego też – na ile to możliwe – warto jeść surowe warzywa zielone.

Chlorofil występuje też w postaci suplementów diety. Możemy znaleźć je w każdym sklepie ze zdrową żywnością i produktami naturalnymi. Jest składnikiem chlorelli i spiruliny. Możemy kupić chlorofil w butelce, w proszku i w kapsułkach. Dawkowanie powinno znajdować się na opakowaniu. Chlorofil jest bezpieczny dla większości osób, jednak warto skonsultować się z lekarzem, jeśli zmagamy się z chorobami przewlekłymi lub stosujemy różne leki.

Czytaj także:
5 najlepszych sposobów na wzdęcia

Czytaj także

Czytaj także