Jak złagodzić PMS? 3 skuteczne sposoby

Jak złagodzić PMS? 3 skuteczne sposoby

Dodano: 
PMS
PMS Źródło: Shutterstock
Zespół napięcia przedmiesiączkowego może znacznie utrudnić codzienne funkcjonowanie. Jak złagodzić objawy PMS?

Zespół napięcia przedmiesiączkowego to zespół dolegliwości, które pojawiają się u kobiet przed nadejściem miesiączki. Z danych wynika, że PMS może dotyczyć nawet 40 procent kobiet, a jego objawy zaostrzają się po porodzie. Jak złagodzić objawy napięcia przedmiesiączkowego i poprawić sobie samopoczucie?

Czym jest PMS?

Zespół napięcia przedmiesiączkowego (z języka ang. "Premenstrual syndrome") to zespół objawów, które pojawiają się u kobiet w drugiej połowie cyklu menstruacyjnego, przed nadejściem krwawienia miesiączkowego. Może trwać kilka lub nawet kilkanaście dni i znacznie utrudniać codzienne funkcjonowanie. Do objawów PMS zaliczają się:

  • zatrzymanie wody w organizmie
  • zmiany nastrojów
  • rozdrażnienie
  • wybuchowość
  • problemy ze snem
  • nadmierna ochota na słodycze
  • nadmierna płaczliwość

Jak złagodzić objawy PMS?

Objawy zespołu napięcia przedmiesiączkowego można złagodzić, sięgając po odpowiednie zioła, a także stosując dietę. Dobre efekty przynosi również aktywność fizyczna i ruch, który pozwala zredukować nadmierne napięcie i stres. Jeśli te sposoby nie przynoszą efektów, warto wybrać się do ginekologa, by zbadać poziom hormonów i dobrać odpowiednią terapię hormonalną. Zazwyczaj jednak są skuteczne.

1. Zioła na PMS

W łagodzeniu objawów zespołu napięcia przedmiesiączkowego skuteczne są zioła, przede wszystkim niepokalanek mnisi. Mogą one stanowić alternatywę dla tabletek hormonalnych i działać bardzo skutecznie. Wyciąg z niepokalanka mnisiego znajdziemy również w tabletkach ziołowych na uregulowanie cyklu menstruacyjnego.

Oprócz tego warto zaprzyjaźnić się z dzięgielem chińskim, chmielem czy lukrecją. Te zioła także łagodzą negatywne objawy PMS i pomagają ustabilizować gospodarkę hormonalną.

2. Dieta na PMS

Kobiety, które cierpią na zespół napięcia przedmiesiączkowego, powinny zmienić sposób odżywiania. Z diety warto wyeliminować sól, a także słodkie i słone przekąski. Może to być trudne, ponieważ w tym okresie często wzrasta ochota na słodycze i na niezdrowe przekąski. Oprócz tego korzystnie jest zwiększyć udział zdrowych tłuszczów roślinnych, ryb i owoców morza, zawierających duże ilości witaminy D.

3. Aktywność fizyczna i ruch

Aktywność fizyczna pozwala zredukować napięcie i wyrzucić z organizmu nadmiar stresu. Oprócz tego sprzyja wydzielaniu serotoniny, dzięki czemu czujemy się szczęśliwsi. Przed miesiączką warto regularnie się ruszać np. chodzić na długie spacery, ćwiczyć czy pływać.

Oprócz tego dobre efekty przynoszą techniki relaksacyjne. Joga, medytacja, ale też ciepłe kąpiele czy spokojne wieczory z ulubionym filmem lub książką mogą poprawić nam samopoczucie i zmniejszyć objawy napięcia przedmiesiączkowego.

Czytaj też:
Zatrzymanie wody w organizmie – objawy, przyczyny, leczenie
Czytaj też:
Domowe sposoby na ból brzucha. Co pomaga na ból żołądka i ból brzucha?

 0

Czytaj także