Jak sprawić, by mózg był zdrowy na długie lata? Oto 5 sposobów

Jak sprawić, by mózg był zdrowy na długie lata? Oto 5 sposobów

Dodano: 
Wypoczynek
Wypoczynek / Źródło: Pexels / Andre Furtado
Zdrowie mózgu jest bardzo ważne, jeśli chodzi o ogólny stan zdrowia. W końcu bez zdrowego mózgu nie byłbyś w stanie wykonywać zajęć, które najbardziej lubisz, niezależnie od tego, czy będzie to bieganie, impreza z przyjaciółmi czy zabawa z dzieckiem.

Zdrowy umysł ma kluczowe znaczenie dla wszystkich innych aspektów życia, dlatego warto przytoczyć, co Ajeet Sodhi, neurolog z California Institute of Neuroscience, mówi o nawykach i działaniach, które podejmuje, aby stale doskonalić to, jak jego mózg funkcjonuje każdego dnia. Jest to rada, której ty i twój mózg nie możecie przegapić.

Czytaj też:
Chcesz zjeść jajko, ale obawiasz się żółtka? Przestań wierzyć w mity!

Regularnie ćwicz swój umysł

Podobnie jak w przypadku reszty ciała, utrzymanie aktywności mózgu jest kluczem do optymalnego zdrowia tego organu. – Mój mózg jest cały czas zajęty – mówi Sodhi. I nie, on nie ma na myśli pracy. – Uwielbiam łamigłówki i rozwiązywanie krzyżówek lub sudoku, a także czytanie gazet i rzucanie wyzwań mojemu mózgowi, aby ciągle uczył się i robił nowe i różne rzeczy.

A korzyści zostały udowodnione: w niedawnym badaniu przeprowadzonym przez University of Exeter naukowcy odkryli, że ludzie, którzy regularnie rozwiązali łamigłówki słowne, mają mózgi o 10 lat młodsze niż ich rzeczywisty wiek. Jeśli łamigłówki nie są dla ciebie, nie przejmuj się – nauka nowych umiejętności lub języków, regularne czytanie i inne sposoby angażowania mózgu mogą pomóc.

Nakarm swój mózg

Dr Sodhi mówi, że byłoby to sporym zaniedbaniem z jego strony, gdyby nie uwzględnił zdrowej żywności w swoim przepisie na zdrowie mózgu. Wybiera produkty bogate w kwasy tłuszczowe omega-3 i inne składniki odżywcze, które pomagają poprawić zdrowie mózgu, takie jak tłuste ryby (np. łosoś lub makrela), jajka, jogurt i świeże soki. – Jem też dużo orzechów i produktów pełnoziarnistych, które są bogate w witaminę E – mówi, wskazując na ten przeciwutleniacz znany ze wspomagania zdrowego funkcjonowania mózgu.

Dr Sodhi dba również o włączenie do swojej diety produktów bogatych w luteinę, takich jak ciemne, zielone warzywa liściaste (np. jarmuż, szpinak, kapusta i rzepa), a także groszek i jajka. W badaniu z 2017 roku opublikowanym we Frontiers in Aging Neuroscience wykazano, że luteina może mieć działanie ochronne przed osłabieniem funkcji poznawczych.

Uzupełnieniem listy dra Sodhi są produkty zawierające polifenole, takie jak czerwone winogrona, żurawina, jagody i pomidory. – Polifenole pomagają zmniejszyć stan zapalny, wroga dobrego zdrowia mózgu.

Ćwicz i poć się

Aktywność fizyczna jest również codzienną częścią planu dnia dra Sodhi. – Codziennie ćwiczę przez 30 minut. Chodzę, jeżdżę na rowerze, biegam... cokolwiek. To kluczowe – mówi.

I jest to prawda: ostatnie badania przedstawione przez Cognitive Neuroscience Society (CNS) wykazały, że regularne ćwiczenia dla mózgu i zdrowia psychicznego mają nie tylko długoterminowe skutki, ale także natychmiastowe. Zaledwie jedna sesja treningowa może doprowadzić do natychmiastowego wzmocnienia funkcji poznawczych.

American Heart Association zaleca dorosłym co najmniej 150 minut tygodniowo ćwiczeń aerobowych o umiarkowanej intensywności (takich jak szybki marsz lub taniec) lub 75 minut tygodniowo energicznych ćwiczeń aerobowych (takich jak bieganie, jazda na rowerze lub pływanie). Możesz również zastosować kombinację obu, aby wypełnić to zalecenie.

Czytaj też:
Witamina F – co to takiego i gdzie jej szukać?

Miej cel w życiu

Brzmi górnolotnie? Przemyśl to jeszcze raz. Dr Sodhi mówi, że jedną z rzeczy, które pomagają utrzymać jego mózg w zdrowiu, jest to, by w ciągu zwykłego dnia mieć na uwadze jakiś cel. – Jako lekarz mam wbudowany cel: moich pacjentów – mówi. – Jednak mój cel wykracza daleko poza ten aspekt. To także moja rodzina, moi przyjaciele i współpracownicy.

Dobrym pomysłem jest także zaangażowanie w wolontariat.

Nawadniaj swój organizm

Niezależnie od tego, czy jest to filiżanka kawy, czy woda, to kolejny element na liście elementów prowadzących do lepszego zdrowia mózgu. Dr Sodhi nie tylko czerpie korzyści z kofeiny pod względem utrzymania poziomu energii i zachowania czujności, ale również twierdzi, że badania pokazują, że w kawie znajdują się związki, które wpływają na białka w mózgu związane z chorobami Parkinsona i Alzheimera. – Badania trwają, ale już zauważono, że związki te pomagają również spowolnić pogorszenie funkcji poznawczych i początek niektórych chorób mózgu – mówi.

Jeśli chodzi o wodę, dr Sodhi mówi, że pije jej jak najwięcej. Picie wody pomaga skórze pozostać nawilżoną i zdrową, pomaga powstrzymać głód i, co najważniejsze, zapobiega odwodnieniu. Odwodnienie negatywnie wpływa na mózg, a przez to także na koncentrację, koordynację i nastrój. Niektórym osobom picie dużej ilości wody może pomóc złagodzić bóle głowy.

Czytaj też:
Koper – wszystko, co powinieneś o nim wiedzieć. Czy warto go stosować?

Źródło: wellandgood.com
 0

Czytaj także