Od 1 listopada 2019 roku pacjent może konsultować się z lekarzem podstawowej opieki zdrowotnej przez telefon lub internet. Ministerstwo wierzy, że dzięki temu zmniejszą się kolejki w przychodniach. A jak do tego pomysłu odnoszą się lekarze? W „Dzień Dobry TVN” swoją opinię wyraził lekarz rodzinny i rzecznik Kolegium Lekarzy Rodzinnych w Polsce Michał Sutkowski.
Jak ma działać „lekarz na telefon”?
W trakcie rozmowy telefonicznej lekarz przeprowadzi wywiad, zapyta o objawy i na tej podstawie spróbuje postawić diagnozę. Może też wypisać receptę i wystawić zwolnienie. Trzeba jednak mieć świadomość, że konsultacja na odległość nie zawsze jest skuteczna i ostatecznie lekarz może mimo wszystko zaprosić nas na wizytę.
Michał Sutkowski, lekarz rodzinny, rzecznik Kolegium Lekarzy Rodzinnych w Polsce podkreślił jednak, że leczenie na odległość może być ryzykowne i lekarze raczej tego nie polecają. Oczywiście jest to narzędzie, które może pomóc, ale rodzi wiele problemów. O ile porada w błahych sprawach nie jest skomplikowanym zadaniem, tak szybkie diagnozowanie poważnych chorób bez choćby fizykalnego badania pacjenta może prowadzić do pomyłek.
Czytaj też:
Nowa technologia pozwoli zdiagnozować gruźlicę w kilkanaście minut