Zaparcia w ciąży – jak im zapobiec? Podpowiadamy
Artykuł sponsorowany

Zaparcia w ciąży – jak im zapobiec? Podpowiadamy

Dodano: 2
Ciąża
Ciąża / Źródło: Fotolia
Ciąża to wyjątkowy okres oczekiwania na dziecko, który nie jest wolny od uciążliwych dolegliwości. Poza mdłościami czy zgagą, częstą przypadłością są zaparcia. To poważny problem, któremu najlepiej zapobiegać. Sprawdź, jak powinna wyglądać profilaktyka zaparć w ciąży.

Chociaż wydaje się, że najbardziej uciążliwe objawy pojawiają się na początku, dolegliwości często nie mijają nawet po 16. tygodniu ciąży. W tym okresie wiele kobiet zmaga się z zaparciami, które oznaczają utrudnione wypróżnianie. Warto skutecznie z tym walczyć – przede wszystkim w ramach profilaktyki.

Zaparcia w ciąży – skąd się biorą?

Zaparcia to dolegliwość typowa dla drugiego i trzeciego trymestru. Najczęściej pojawiają się w okolicach 16. tygodnia ciąży lub później. Jest to problem złożony, ale główną przyczyną jest wysokie stężenie progesteronu – hormonu, który wpływa na mięśniówkę jelit. Odpowiada za spowolnienie perystaltyki jelit, czego konsekwencją jest nieregularne wypróżnianie się.

Jeśli chodzi o zaparcia, nie bez znaczenia pozostaje powiększająca się macica. Naciskając na jelita, przyczynia się do spowolnienia pasażu treści pokarmowej, co również może sprzyjać zaparciom.

Jak zapobiec zaparciom?

Profilaktyka zaparć w ciąży to przede wszystkim właściwy sposób odżywiania się. Prawidłowo skomponowana dieta wpływa pozytywnie na funkcjonowanie całego organizmu, dlatego zmniejsza ryzyko pojawienia się kłopotów z wypróżnianiem.

  • Systematycznie spożywane posiłki

W przeciwdziałaniu zaparciom dużą rolę odgrywa regularność spożywania posiłków. Staraj się jeść o stałych porach – tak, aby przyzwyczaić organizm do 5-6 posiłków w ciągu dnia. Wpłynie to korzystnie na tempo przemiany materii, co ułatwi regularne wypróżnianie.

  • Produkty bogate w błonnik

Błonnik jest włóknem pokarmowym, które nie ulega trawieniu w przewodzie pokarmowym. Jednocześnie wpływa korzystnie na perystaltykę jelit, co wspomaga proces wypróżniania.

Dobowe spożycie błonnika powinno wynosić około 14 g na 1000 kcal[1]. W przypadku zapotrzebowania energetycznego na poziomie 2500 kcal należy dostarczyć ok. 35 g błonnika pokarmowego wraz z dietą.

W codzienny jadłospis warto zatem włączyć jego źródła, czyli produkty spożywcze takie, jak: kasza gryczana, ryż brązowy, pieczywo żytnie, płatki zbożowe pszenne i żytnie, rośliny strączkowe, orzechy, suszone owoce[2].

  • Odpowiednie nawodnienie

Samo wzbogacenie diety błonnikiem nie wystarczy. Trzeba dostarczać odpowiednią ilość wody, aby nie osiągnąć efektu odwrotnego do zamierzonego.

W okresie ciąży zwiększa się zapotrzebowanie na płyny, czego przyczyną jest naturalny wzrost objętości krwi, rozwój dziecka i większa masa narządów. Zgodnie z rekomendacjami Instytutu Żywności i Żywienia, ciężarna powinna wypijać ok. 2,3 l płynów na dobę – z tego 80% płynów powinna stanowić woda.[3]

Warto pamiętać, aby wodę przyjmować regularnie przez cały dzień. Zaleca się wypijać ją małymi łykami – powoli, ale często. Nie należy przy tym czekać na pragnienie – to uczucie świadczy o tym, że organizm powoli się odwadnia.

  • Aktywność fizyczna

Ruch w ciąży nie jest zabroniony. Wręcz przeciwnie, prowadzenie aktywnego trybu życia może skutecznie przeciwdziałać zaparciom.

Jeżeli ciąża przebiega prawidłowo i nie istnieją żadne przeciwwskazania do uprawiania sportu, możesz postawić na takie aktywności jak np. pływanie, pilates, joga, ćwiczenia na piłce[4]. Dobrze sprawdzi się także energiczny spacer czy nordic walking. Zrezygnuj natomiast ze sportów kontaktowych, jazdy na rowerze itp.

Ćwiczenia w ciąży są jednak polecane nie tylko z uwagi na możliwość uniknięcia zaparć. To także dobry sposób na poprawę samopoczucia i utrzymanie ciała w formie – bez dolegliwości bólowych ze strony kręgosłupa.

  • Prawidłowe wypróżnianie

Chcąc zapobiec zaparciom – niezależnie od tego, czy pojawią się w 16. tygodniu ciąży, czy później – należy zadbać o wyrobienie prawidłowych odruchów defekacyjnych. Są one najsilniejsze z samego rana, dlatego nie można ich tłumić. Jeśli pojawi się potrzeba wypróżnienia, należy udać się do łazienki.

Zaparć nie można lekceważyć

Zdarza się, że na profilaktykę zaparć jest zbyt późno. Jak sobie radzić w takiej sytuacji?

Na pewno nie można stosować żadnych leków ani lewatywy we własnym zakresie. Obowiązkiem jest zatem wizyta w gabinecie ginekologicznym. Jeśli zajdzie taka konieczność, lekarz zaleci odpowiednie preparaty.

Do ginekologa należy także niezwłocznie zgłosić się, jeśli zaparciom będzie towarzyszyć silny ból lub/i krwawienie z odbytu.

[1] https://www.mp.pl/pacjent/gastrologia/lista/77296,preparaty-blonnika-w-leczeniu-zaparc

[2] https://www.mp.pl/pacjent/dieta/lista/77037,ktore-produkty-zywnosciowe-zawieraja-blonnik

[3] https://1000dni.pl/ciaza-i-porod/ile-powinna-pic-przyszla-mama

[4] https://www.bebiklub.pl/ciaza-i-porod/zdrowie-w-ciazy/chcesz-zachowac-dobra-forme-poznaj-cwiczenia-w-ciazy

Źródło: bebiklub.pl

Czytaj także

 2
  • wiolka IP
    kurde w ciazy to faktycznie trzeba uwazac. dopytalabym lekarza czy mozna wtedy stosowac maslan sodu - bo u mnie wlasnie intesta bardzo fajnie pomaga na takie problemy z metabolizmem
    Dodaj odpowiedź 1 0
      Odpowiedzi: 0
    •  
      Ile razy ja się z zaparcaiami zmagałam to tylko ja wiem... wyczytałam w internecie, że biobidet pomaga na zaparcia to taki rodzaj deski myjącej, która za pomocą wody dogłębnie podmywa te okolice.. no i mąż mi kupił ten gadżet.. I jak ręką odjął. Kilka minut i zaprcia mijały i spokojnie mogłam się wypróźnić.
      Dodaj odpowiedź 1 0
        Odpowiedzi: 0